Actualisatie begroting

De bijstelling van de begroting vindt plaats door de budgetten (lasten en baten) te actualiseren op basis van de laatst bekende inzichten. Deze mutaties kunnen zowel incidenteel als structureel van aard zijn. Wanneer duidelijk is dat de mutaties ook effect hebben op volgende jaren worden deze als aandachtspunten meegenomen voor de Kadernota 2023.

Hieronder worden per programma de belangrijkste mutaties van de Najaarsnota 2022 benoemd:

Mutaties met gevolgen voor het begrotingssaldo

Omschrijving mutaties

(bedragen x € 1.000)

Begrotingssaldo voor Najaarsnota 2022

4.871

1. Hogere baten uit de verkoop van snippergroen en grondperceel

51

1. Lagere baten bouwleges door vertraging bouwplanning

-500

3. Nieuwe beheerplan wegen 2022-2025

-188

5. Afrekening Pepijn en SWK 2020 en 2021

138

5. Hogere lasten leerlingenvervoer

-60

5. Tijdelijke huisvesting Schatkaart

-90

5. Lokaal onderwijsbeleid en achterstandsbeleid

85

6. Afrekeningen GGD/VT 2021

59

7. Hogere lasten WMO (hulp in huishouding, begeleiding en woonvoorzieningen)

-475

7. Lagere lasten jeugdzorg

400

10. Vennootschapsbelasting 2019-2021

360

10. Vrijval diverse stelposten

312

10. Hogere baten algemene uitkering uit meicirculaire

1.030

10. Hogere baten algemene uitkering uit septembercirculaire

797

Hogere energielasten (diverse programma's)

-436

Overige mutaties (diverse programma’s)

57

Saldo mutaties Najaarsnota 2022

1.540

Resultaat van de begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022

6.411

Een toelichting op de mutaties:

Programma 1: Hogere baten uit de verkoop van snippergroen en incidentele verhuur

Dit betreft incidentele opbrengsten uit de verkoop van snippergroen en grondperceel.

Programma 1: Lagere baten bouwleges

Er vindt een bijstelling plaats op de raming van de bouwlegesopbrengsten nieuwbouw (€ 500.000 nadeel). De realisatie van woningen loopt achter op de gemiddelde woningbouwprognose van 400 waarvan is uitgegaan bij het opstellen van de begroting 2022. Tevens is er vaart gemaakt om meer sociale woningen te bouwen ten opzichte van de vrije sector woningen, waardoor de gemiddelde bouwkosten lager uitvallen. De gemeente prognosticeert de vergunningaanvragen op basis van gemiddelden, maar de gemeente heeft geen invloed op welk moment een ontwikkelaar een aanvraag gaat indienen. Het moment van indienen heeft vaak te maken met de bedrijfseconomische situatie van de ontwikkelaar.

Programma 3: Nieuwe beheerplan wegen 2022-2025

De hogere lasten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de invoering van het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025.

Programma 5: Afrekening Pepijn en SWK 2020 en 2021

Voor de periode 2020 en 2021 heeft een afrekening plaatsgevonden met betrekking tot de peuteropvang van € 138.000 voordelig.

Programma 5: Hogere lasten leerlingenvervoer

Bij het leerlingenvervoer heeft een verhoging van het budget plaatsgevonden omdat de verwachting is dat het huidige budget niet toereikend zal zijn voor de kosten van 2022, wat een nadeel is € 60.000.

Programma 5: Tijdelijke huisvesting Schatkaart

Voor de tijdelijk huisvesting van een school is € 90.000 bij de najaarsnota toegevoegd ter dekking van de gemaakte kosten.

Programma 5: Lokaal onderwijsbeleid en achterstandsbeleid

Bij lokaal onderwijsbeleid en onderwijsachterstandbeleid heeft een aframing (voordeel) plaatsgevonden van € 85.000 omdat de verwachting is dat er minder kosten in 2022 gemaakt zullen gaan worden.

Programma 6: Afrekeningen GGD/VT 2021

De afrekening van de bijdrage aan de GGD is € 58.000 voordelig.

Programma 7: hogere lasten Wmo (hulp inhuishouding, begeleiding en woonvoorzieningen)

Voor Wmo begeleiding wordt de begroting met € 125.000 naar beneden bijgesteld (voordeel). Dit is het resultaat van de kostenbeheersingsmaatregelen.

Het budget voor hulp bij het huishouden wordt verhoogd met € 500.000 (nadeel). Dit komt door een toename van het aantal inwoners dat aanspraak maakt op deze voorziening en een indexering van de tarieven.

Ten behoeve van Wmo woonvoorzieningen wordt het budget op basis van de stand van uitgaven per september bijgesteld met € 100.000 (nadeel). De verwerking van indexering op de tarieven 2022 en toename in het aantal toegekende voorzieningen veroorzaken deze budgettoevoeging.

Programma 7: Lagere lasten Jeugdzorg

De budgetten Jeugdhulp worden met € 400.000 aangepast (voordeel) aan de meest recente prognoses van zowel het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden als die van lokaal gecontracteerde hulp.

Programma 10: Vennootschapsbelasting 2019-2021

Een voordeel van € 360.000 wordt veroorzaakt door een vrijval van gereserveerde bedragen van € 992.000 ter voldoening van de vennootschapsbelasting over de jaren 2019-2021. Van het vrijgevallen deel gereserveerde bedragen wordt € 632.000 weer ingezet op het budget voor de verwachte vennootschapsbelasting 2022.

Programma 10: Vrijval diverse stelposten

Het deel van verschillende (stel-)posten voor onvoorzien en prijsindexering dat onbenut is gebleven wordt in deze najaarsnota toegevoegd aan het begrotingssaldo, dit levert een voordeel van € 312.000.

Programma 10: Hogere baten algemene uitkering uit mei- en septembercirculaire

De inkomsten algemene uitkering uit het gemeentefonds nemen toe, met name door een toename van het accress als gevolg van hogere rijksuitgaven, een voorschot op het onbenutte deel van het btw compensatiefonds, maatschappelijke begeleiding en inburgering.

Na reservering van deze middelen resteert een positief saldo. In hoofdstuk 3.1 wordt een nadere toelichting gegeven op het verloop van de inkomsten algemene uitkering.

Diverse programma's: Hogere energielasten

Als gevolg van de ontwikkelingen op de energiemarkt een nadeel van € 436.000 in verband met hogere energiekosten voor gas en elektra.

Diverse programma's

Diverse mutatie's leveren een voordeel op van € 57.000.

Budgetneutrale mutaties in de Najaarsnota 2022:

Omschrijving mutaties

(bedragen x € 1.000)

Budget-neutrale mutaties exploitatie binnen de programma’s

1. en 2. Hogere winst en hogere dotatie voorziening nadelige complexen

-305

1. en 2. Hogere winst en hogere dotatie voorziening nadelige complexen

305

3. Hogere lasten: Actualisatie beheerplan wegen 2022-2025, vrijval naar de AR

-1.500

3. Hogere lasten: Actualisatie beheerplan wegen 2022-2025, vrijval naar de AR

1.500

3. Hogere lasten Degeneratievergoeding naar bestemmingsreserve

-420

3. Hogere baten Degeneratievergoeding naar bestemmingsreserve

420

4. Hogere lasten Omgevingsprogramma groen

-75

4. Hogere baten Omgevingsprogramma groen

75

8. Hogere lasten Netwerk Afvalwaterketen Delfland

581

8. Hogere baten Netwerk Afvalwaterketen Delfland

-581

8. Hogere lasten Duurzaamheidsbeleid

-356

8. Hogere baten Duurzaamheidsbeleid

356

Diverse programma's inzet reserve gevolgen Corona

-272

Diverse programma's inzet reserve gevolgen Corona

272

Totaal

0

Programma 1 Ruimte en Wonen

De exploitaties voor ontwikkeling van woningbouw zijn bijgesteld op basis van de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2022. Dit leidt tot mutaties in inkomsten en uitgaven en mutaties van de reserves en voorzieningen als gevolg van de aangepaste winstnemingen. Dit is verwerkt in het vermogen en is budgetneutraal voor de begroting.

Programma 3 Mobiliteit

Door de actualisatie van het beheerplan wegen 2022-2025 valt € 1.500.000 vrij en vloeit van de voorziening 'Onderhoud wegen' naar de algemene reserve.

Een extra ontvangen degeneratievergoeding van € 420.000 wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Degeneratiekosten.

Programma 4 Groen en recreatie

Voor het opstellen van de kaderstellende nota 'Omgevingsprogramma groen' wordt € 75.000 beschikbaar gesteld uit de algemene reserve.

Programma 8 Veiligheid en duurzaamheid

De budgetten voor het Netwerk Afvalwaterketen Delfland zijn geactualiseerd. Het NAD betreft een samenwerkingsverband met andere gemeenten waarbij de inkomsten en uitgaven gelijk zijn aan elkaar.

Voor duurzaamheidsbeleid is er in 2 tranches een subsidie binnen gekomen van € 356.000 voor energiearmoede en voor lokale isolatieaanpak.

Corona/diverse programma's

Binnen verschillende programma's zijn budgtten toegekend voor compensatie van corona gerelateerde financiële schade bij o.a. subsidiepartners, inwoners, de lokale economie en sport.

De stand van de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona:

Omschrijving

Bedrag 2022

Beginstand 2022:

1.923.283

Kadernota 2022: toevoeging vanuit AU december-/ septembercirculaire 2021

138.713

Kadernota 2022: Resultaatbestemming 2021

215.000

Najaarsnota 2022: Tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties 4e tranche

71.526

subtotaal

2.348.522

Inzet per programma:

1. Ruimte en wonen

-6.775

6. Collectieve voorzieningen

-506.600

7. Individuele voorzieningen

-20.932

8. Veiligheid en duurzaamheid

-81.167

9. Bestuur en dienstverlening

-66.056

subtotaal inzet

-681.530

stand reserve incl. Najaarsnota 2022

1.666.992

Meer toelichting op de mutaties is per programma terug te vinden in hoofdstuk 2.

Opvang Oekraïense vluchtelingen

Vanaf begin maart 2022 werd duidelijk dat de oorlog in Oekraïne tot een grote vluchtelingenstroom leidt. Ook Nederland verwachtte een groot aantal vluchtelingen. Inmiddels is duidelijk dat het gaat om ruim 70.000 vluchtelingen in Nederland, waarvan er ruim 3.000 in de regio Haaglanden worden opgevangen door de gemeenten. Daarnaast worden er ruim 2.000 mensen opgevangen in de particuliere opvang.

Onze gemeente organiseert in totaal 150 opvangplekken. Daarnaast verblijven er circa 70 personen bij de particuliere gastgezinnen.

De vluchtelingenopvang in onze gemeente loopt voorspoedig, ondanks alle uitdagingen die de opgave met zich meebrengt. De opgave van de eerste acute honderd opvangplekken is al gerealiseerd via opvang in hotel Van der Valk. De realisatie van de tijdelijke huisvesting voor de eerste honderd mensen vordert gestaag. Bij de verhuizing van de eerste groep vluchtelingen naar de tijdelijke huisvesting ontstaat er ruimte in het hotel, waarmee wij de komende maanden ook de extra taakstelling van vijftig plekken gaan invullen. Wij verwachten in november onze taakstelling volledig te realiseren.

De vluchtelingenopvang brengt veel werk met zich mee voor de ambtelijke organisatie. De eerste zes maanden leverde dit voor een groep medewerkers die intensief betrokken was bij de vluchtelingen opvang een verhoogde werkdruk op. Met name de uitvoering van de leefgeldregeling en de coördinatie en begeleiding op de opvanglocatie vroegen tijd en aandacht bij het inregelen van de werkprocessen en het opstarten van de uitkeringen.

De opvang is nu in een andere fase beland waarbij het realiseren van tijdelijke huisvesting en de verhuizingen een belangrijk aandachtspunt is. Vanaf september 2022 is de maatschappelijke opvangorganisatie afgeschaald en kunnen meer medewerkers zich bezighouden met hun reguliere werkzaamheden.

In onderstaand overzicht zijn de gevraagde wijzigingen in de begroting op programmaniveau samengevat.

Programma

Begroting inclusief Kadernota 2022

Mutaties Najaarsnota 2022

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Resultaat voor bestemming

1 Ruimte en wonen

-19.191

19.062

-129

-319

351

32

-19.510

19.413

-97

2 Economie en glastuinbouw

-8.132

8.952

820

398

-800

-402

-7.734

8.152

418

3 Mobiliteit

-9.958

383

-9.575

-449

2.071

1.622

-10.407

2.454

-7.953

4 Groen en recreatie

-5.697

502

-5.195

-173

45

-128

-5.870

547

-5.323

5 Onderwijs

-7.130

2.012

-5.118

-355

386

31

-7.485

2.398

-5.087

6 Collectieve voorzieningen

-19.480

2.151

-17.329

-3.538

3.897

359

-23.018

6.048

-16.970

7 Individuele voorzieningen

-33.524

8.088

-25.436

-945

77

-868

-34.469

8.165

-26.304

8 Veiligheid en duurzaamheid

-21.085

15.735

-5.350

-952

951

-1

-22.037

16.686

-5.351

9 Bestuur en dienstverlening

-5.213

791

-4.422

-233

5

-228

-5.446

796

-4.650

Subtotaal programma's

-129.410

57.676

-71.734

-6.566

6.983

417

-135.976

64.659

-71.317

10 Algemene dekkingsmiddelen

-25.707

93.195

67.488

425

4.796

5.221

-25.282

97.991

72.709

Totaal saldo van baten en lasten

-155.117

150.871

-4.246

-6.141

11.779

5.638

-161.258

162.650

1.392

Programma

Begroting inclusief Kadernota 2022

Mutaties Najaarsnota 2022

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Mutaties reserves

1 Ruimte en wonen

-2.016

1.359

-657

-1.534

381

-1.153

-3.550

1.740

-1.810

2 Economie en glastuinbouw

-1.743

116

-1.627

384

0

384

-1.359

116

-1.243

3 Mobiliteit

0

3.693

3.693

-1.920

0

-1.920

-1.920

3.693

1.773

4 Groen en recreatie

-185

177

-8

0

75

75

-185

252

67

5 Onderwijs

-478

1.857

1.379

0

0

0

-478

1.857

1.379

6 Collectieve voorzieningen

-600

3.126

2.526

-1.071

159

-912

-1.671

3.285

1.614

7 Individuele voorzieningen

-944

795

-149

0

610

610

-944

1.405

461

8 Veiligheid en duurzaamheid

-2.000

2.544

544

0

47

47

-2.000

2.591

591

9 Bestuur en dienstverlening

0

20

20

0

66

66

0

86

86

Subtotaal programma's

-7.966

13.687

5.721

-4.141

1.338

-2.803

-12.107

15.025

2.918

10 Algemene dekkingsmiddelen

-22.000

25.396

3.396

-2.427

1.133

-1.294

-24.427

26.529

2.102

Totaal mutaties reserves

-29.966

39.083

9.117

-6.568

2.471

-4.097

-36.534

41.554

5.020

Programma

Begroting inclusief Kadernota 2022

Mutaties Najaarsnota 2022

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Resultaat na bestemming

1 Ruimte en wonen

-21.207

20.421

-786

-1.853

732

-1.121

-23.060

21.153

-1.907

2 Economie en glastuinbouw

-9.875

9.068

-807

782

-800

-18

-9.093

8.268

-825

3 Mobiliteit

-9.958

4.076

-5.882

-2.369

2.071

-298

-12.327

6.147

-6.180

4 Groen en recreatie

-5.882

679

-5.203

-173

120

-53

-6.055

799

-5.256

5 Onderwijs

-7.608

3.869

-3.739

-355

386

31

-7.963

4.255

-3.708

6 Collectieve voorzieningen

-20.080

5.277

-14.803

-4.609

4.056

-553

-24.689

9.333

-15.356

7 Individuele voorzieningen

-34.468

8.883

-25.585

-945

687

-258

-35.413

9.570

-25.843

8 Veiligheid en duurzaamheid

-23.085

18.279

-4.806

-952

998

46

-24.037

19.277

-4.760

9 Bestuur en dienstverlening

-5.213

811

-4.402

-233

71

-162

-5.446

882

-4.564

Subtotaal programma's

-137.376

71.363

-66.013

-10.707

8.321

-2.386

-148.083

79.684

-68.399

10 Algemene dekkingsmiddelen

-47.707

118.591

70.884

-2.002

5.929

3.927

-49.709

124.520

74.810

Totaal saldo van baten en lasten

-185.083

189.954

4.871

-12.709

14.250

1.541

-197.792

204.204

6.411