Sociaal Domein

Deze paragraaf geeft een samenvatting van de (financiële) ontwikkelingen van het Sociaal domein in het lopende begrotingsjaar.

De begroting Sociaal domein 2022 inclusief mutaties Najaarsnota:

Bedragen in € 1 mln.

jaarrekening

Prognose

Externe kosten

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Jeugd IB H10/SBJH + ov.

0,4

0,9

0,5

0,8

0,4

0,4

0,3

0,4

Jeugd RTA+vervoer+lokaal

7,3

8,3

8,4

9,8

10,5

11,4

11,2

10,6

Jeugd subsidies

3,0

3,0

3,1

3,4

3,4

3,4

3,5

3,5

Jeugd LTA

0,2

0,3

0,3

0,4

0,2

0,5

0,5

0,5

PGB Jeugd BG

1,1

0,4

0,3

0,3

0,7

0,7

0,6

0,6

Wmo ZIN begeleiding

0,8

1,2

1,6

2,0

2,5

2,5

2,3

2,2

Wmo ZIN hulp bij hh

1,8

1,8

1,8

1,8

2,2

2,7

3,1

3,6

Wmo voorzieningen

0,7

0,6

0,7

0,9

1,3

1,6

1,6

1,7

Wmo eigen bijdrage

-0,5

-0,6

-0,5

-0,4

-0,2

-0,1

-0,2

-0,2

Wmo overig

0,5

0,3

0,5

0,7

0,4

0,4

0,3

0,6

PGB Wmo HH

0,2

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

PGB Wmo BG

0,5

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

Wmo subsidies

1,3

1,4

1,5

1,5

1,6

1,6

1,6

1,8

Participatie

2,0

2,4

1,0

0,9

1,3

0,8

0,7

3,3

Totaal kosten

19,5

20,2

19,6

22,4

24,5

26,1

25,8

28,9

geel gearceerd = nieuwe taken sinds 2015

Ten opzichte van de begroting uit de Kadernota 2022 wordt in deze Najaarsnota een bedrag van € 0,9 miljoen toegevoegd aan de budgetten Sociaal domein:

Bedragen in € 1.000,-

mutaties NJN2022

Jeugd

400

Wmo

-507

Participatie

-827

Totaal

-934

Toelichting per onderdeel

Jeugd

De budgetten voor in H10 verband gecontracteerde jeugdhulp zijn bijgesteld aan de verwachte uitgaven 2022. Ondanks indexering van de tarieven met 3,4% in 2022 koersen we af op een kostendaling ten opzichte van 2021.

Wmo

In 2022 is het aantal inwoners dat gebruik maakt van een maatwerkvoorziening Wmo verder gestegen. Dit is de algemene tendens in de Wmo, omdat het aantal ouderen in onze gemeente elk jaar toeneemt.

Voor begeleiding verwachten we lagere uitgaven en ramen we budget af. Hier zien we effect van de kostenbesparingsmaatregelen.

De verwachte stijgingen van de uitgaven voor hulp bij het huishouden en woonvoorzieningen worden veroorzaakt door een toename van het aantal inwoners dat aanspraak maakt op deze voorziening. Ook in 2022 stijgt het aantal lopende voorzieningen. De algemene tendens van het toenemend aantal ouderen en ook de aanzuigende werking als gevolg van het abonnementstarief voor de eigen bijdrage zien we als oorzaak van deze ontwikkeling.

Participatie

Binnen Participatie is het budget voor bijzondere bijstand in 2022 met € 1,5 miljoen toegenomen. Dit wordt veroorzaakt door de kosten voor uitvoering en uitkering van de energietoeslag. Daarnaast is het BUIG budget 2022 (de rijksvergoeding) dat wordt ingezet voor de verstrekking van bijstandsuitkeringen lager dan in 2021. Het voordeel van € 740.000 dat hierop in de jaarrekening 2021 nog kon worden opgenomen wordt dit jaar niet meer verwacht. Overigens is het definitieve BUIG budget bij het opstellen van deze Najaarsnota nog niet gepubliceerd.

Interventieplan ‘Grip op het sociaal domein Pijnacker-Nootdorp'

Om meer grip te krijgen op de stijgende kosten in het sociaal domein is het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp’ 2020-2022 vastgesteld. De maatregelen in dit plan moeten resulteren in betere beheersbaarheid van de kosten en tevens kwaliteitsverbetering in het sociaal domein. In 2021 (het eerste jaar van uitvoering van het Interventieplan) is een besparing van € 1,6 miljoen gerealiseerd. In september 2022 is de derde voortgangsrapportage opgesteld. Deze rapportage bevat de voorlopige resultaten van de genomen beheersmaatregelen over de eerste helft van 2022. Deze rapportage laat wederom een positief resultaat zien. Voor meer gedetailleerde resultaten wordt verwezen naar deze voortgangsrapportage. De raad is hierover in oktober 2022 met een informatienota geïnformeerd.