Ruimte en wonen

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 01 Ruimte en wonen

Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen en faciliteren ruimtelijke kwaliteit voor aantrekkelijke (woon-) omgeving

Bestemmingsplannen tijdig actualiseren

Bestemmingsplannen conform jaarplanning bestemmingsplannen 2021. Het gaat hierbij ook om het ontwerpbestemmingsplan Boezem West, ontwerpbestemmingsplan Klapwijk en ontwerpbestemmingsplan Koningshof.

Ieder jaar wordt een planning opgesteld waarin is weergegeven aan welke bestemmingsplannen wordt gewerkt en wanneer deze plannen aan de raad worden aangeboden. Deze planning wordt regelmatig geactualiseerd en aangepast op grond van actuele ontwikkelingen in projecten (bijvoorbeeld Klimaatbestendig Klapwijk en Boezem West) en regelgeving (zoals uitstel Omgevingswet).

Vastgesteld bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder

Het bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder is in april 2021 door de raad vastgesteld.

Opstellen visieverkenningen volgens de methodiek bestemmingsplan 2.0 (uitnodigingsplanologie)

Visieverkenning Duurzame Glastuinbouwgebie­den (relatie met Visie Oostland in programma 2)

In 2020 is een planning gemaakt, gericht op het aanbieden van een visieverkenning in de tweede helft van 2021. Deze visie wordt (deels) gebaseerd op de uitwerking van het Werkboek Oostland (zie programma 2). Deze uitwerking is eind 2021 gereed. Daardoor starten de voorbereidende werkzaamheden voor de gebiedsvisie later.

Participatiebeleid in het kader van de Omgevingswet

Opstellen en laten vaststellen va een participatiebeleidskader voor omgevingsvraagstukkenvisie en ambitie en doelstelling van participatiebeleid, hoe deze vorm te geven, en toolbox met instrumenten en goede beproefde voorbeelden.

De opdracht gaat uit van het ontwikkelen van (burger)participatie beleid in een breder kader dan de vereisten van de Omgevingswet omdat burgerparticipatie bij meer onderwerpen belangrijk is.
De uitvoering van de opdracht is in mei-juni opgestart. De inspiratiesessie heeft in september plaatsgevonden. Met het aanbieden van de inspiratiesessie is de raadsmotie (nov.2020) over dit thema uitgevoerd en is input opgehaald voor het doorontwikkelen van het burgerparticipatiebeleid.

Toekomstbestendig Boezem-West

Door college vastgesteld Aktieprogramma Boezem-West

Voor Boezem West wordt inzichtelijk gemaakt welke maatregelen op korte termijn genomen kunnen worden voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en hoe het bedrijventerrein zich op de lange termijn kan ontwikkelen. De korte termijn acties worden opgenomen in een actieprogramma. Voor de lange termijn zal, in aansluiting op de omgevingsvisie, een gebiedsgericht omgevingsprogramma worden opgesteld. Door beide sporen parallel te laten lopen kunnen concrete aandachtspunten worden aangepakt en afgewogen tegen de lange termijn. Inmiddels is met beide projecten gestart.

Uitnodigen en faciliteren verbetering ruimtelijke kwaliteit o.b.v. Ruimtelijke Structuurvisie

Vastgestelde Omgevingsvisie (inclusief planMER)

De gemeenteraad heeft in mei 2021 het ontwerp van de omgevingsvisie en het bijbehorend planMER vastgesteld. Beide documenten hebben nog voor de zomervakantie ter inzage gelegen. Er zijn circa 300 zienswijzen ontvangen.
De zienswijzen worden opgenomen in een verslag en voorzien van een beantwoording. In het verslag staat ook waar dit leidt tot aanpassing van de omgevingsvisie. Het voorstel tot vaststelling van de omgevingsvisie, het verslag en het bijbehorend planMER, wordt in november ter besluitvorming aan de raad aangeboden.

Voorbereiden invoering Omgevingswet

Gerealiseerd Plan van Aanpak digitaal stelstel Omgevingswet

Via een Europese aanbesteding is alle noodzakelijke software aangeschaft. Daarnaast zijn de aansluitingen op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) gerealiseerd. De plansoftware en de software voor Toepasbare Regels is operationeel. Vanwege drukte bij de leverancier loopt de implementatie van de VTH software iets achter op de planning. Naar verwachting is dit in oktober gereed.

Halfjaarlijkse monitor uitvoering Programmaplan Omgevingswet

Twee maal per jaar wordt een monitor over de stand van zaken implementatie Omgevingswet opgesteld en aan de raad aangeboden. De monitor over de tweede helft van 2020 is volgens planning in het eerste kwartaal van dit jaar vastgesteld en in februari 2021 aan de raad aangeboden. De volgende monitor over de eerste helft van 2021 is in september 2021 vastgesteld en aan de raad aangeboden.

Vastgesteld omgevingsplan Tolhek (pilot)

Overeenkomstig het Plan van Aanpak Omgevingsplannen is voor de wijk Tolhek een concept ontwerp omgevingsplan gemaakt in plaats van een bestemmingsplan. Dit is ter informatie aan de raad gezonden en lag in september-oktober 2021 ter inzage. De vaststelling van het omgevingsplan is uitgesteld, omdat de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De publicatie van de vaststelling kan, juridisch gezien, pas plaatsvinden als de wet in werking is getreden (1 juli 2022), anders is het geen omgevingsplan.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van het woningenaanbod voor doelgroepen

In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen

Checklist eisen woningbouw bij nieuwe ontwikkelingen

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat we een checklist ontwikkelen die gebruikt kan worden bij nieuwe projecten. De checklist biedt een overzicht van uitgangspunten en beleid rondom nieuwe woningbouwontwikkelingen. De checklist is in november ter informatie aan de raad aangeboden.

Lokale prestatieafspraken 2022

Ieder jaar maakt het college nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties in de gemeente. Hierin staan o.a. afspraken over verkoop- en huurbeleid, duurzaamheid en het huisvesten van de verschillende doelgroepen. Op 1 juli heeft de gemeente de biedingen van de woningcorporaties ontvangen. In december 2021 worden de prestatieafspraken getekend .

Nieuwe woningmarkafspraken regio Haaglanden

In 2019 zijn we in de woningmarktregio Haaglanden gestart met het project Nieuwe Woningmarktafspraken. Hierin maken we als regio (samen met de corporaties, huurdersverenigingen en de provincie) afspraken over de omvang van de (sociale) woningvoorraad, de beschikbaarheid en wijze van monitoren. Dit alles is vastgelegd in het tussenakkoord waarover de raad in november via de actieve informatieplicht is geïnformeerd. Na het tussenakkoord volgt nog een derde gespreksronde. Dit zijn meerdere gesprekken op lokaal niveau tussen gemeente, huurdersorganisaties, eigen corporaties en de provincie. In december vindt een gezamenlijk bestuurlijk overleg met de betrokken partijen plaats. De opbrengsten van deze gesprekken moeten er voor zorgen dat het tussenakkoord omgezet kan worden in een eindakkoord. De verwachting is dat het eindakkoord in januari 2022 gereed zal zijn, maar deze planning is door de vele betrokken partijen nog onzeker.

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisa­tie ontwikkeling woningbouwvoorraad

In december 2020 heeft de raad besloten om eenmaal per jaar door middel van een infographic geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen van de woningvoorraad. De raad ontvangt de infographic vanaf nu jaarlijks in april/mei. Deze infographic met de naam "Monitor Wonenen 2021" is in mei naar de raad gestuurd.

Verdiepend onderzoek wonen en zorg

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat opgenomen dat we een verdiepend onderzoek naar de woonbehoefte van senioren gaan uitvoeren. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we bij het invullen van de nieuwbouwopgave en de ambitie om (kleinschalige) woonzorgvoorzieningen te ontwikkelen. Het onderzoeksrapport is in november gereed en wordt gebruikt om een aanvullend hoofdstuk te schrijven voor de Woonvisie. Deze toevoeging is gepland voor februari 2022.

Verkenning maatregelen doorstroming in Pijnacker-Nootdorp

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat er een regionaal onderzoek naar doorstroming wordt uitgevoerd. Op basis van deze uitkomsten verkent de gemeente (samen met woningcorporaties) hoe de doorstroming binnen de gemeente verbeterd kan worden. Het regionale onderzoek is inmiddels afgerond. Met de woningcorporaties is een startnotie opgesteld. In Q4 2021 wordt een overzicht met opties en instrumenten t.b.v. het verbeteren van de doorstroming gepresenteerd, waarna de raad in december 2021 wordt geïnformeerd.

Verkenning mogelijkheden doelgroepenverordening

De mogelijkheid van het vaststellen van een doelgroepenverordening is besproken tijdens de totstandkoming van de Woonvisie.
Uiteindelijk is ervoor gekozen om geen doelgroepenverordening op te stellen. Inmiddels is de wetgeving rondom dergelijke verordeningen gewijzigd.
In het tweede en derde kwartaal is onderzocht of en op welke manier een doelgroepenverordening nu mogelijk wel van toegevoegde waarde kan zijn voor de gemeente. Uit dit onderzoek is een aantal mogelijke instrumenten gekomen die interessant zijn. De eerste analyse en een voorstel voor het vervolgproces zijn in november 2021 met de raad gedeeld.

Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur

Overeenkomst realisatie sociale (huur)woningen op locaties Stanislas I en Vrijenban II

Op de locatie Stanislas I is de ontwikkeling van circa 90 appartementen (waarvan 30 in het sociale segment) gegund aan Blauwhoed. De ontwikkelaar heeft met Rondom Wonen een intentieovereenkomst gesloten.
Een participatietraject met de omgeving is gestart. De start van de uitvoering is gepland in 2022.

Op de locatie Vrijenban II is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar van circa 40 woningen (waarvan 12 in het sociale segment).
De samenwerking met een toegelaten instelling is in de overeenkomst vastgelegd.
Mede omdat de bestemming nog gewijzigd moet worden, zal de uitvoering naar verwachting starten in 2024.

Start bouw sociale (huur)woningen in De Scheg

Het bestemmingsplan voor De Scheg is inmiddels in werking getreden en onherroepelijk.
De sloopwerkzaamheden en het aanbrengen van de voorbelasting zijn gestart.
De verwachting is dat eind 2022/begin 2023 de bouw van de sociale (huur)woningen start.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Regisseren uitbreidingen in nieuwe woonmilieus

Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actuali­satie projecten en grondexploitaties

De actualisatie van de grondexploitaties per 1 januari 2021 is conform planning in mei aan de raad aangeboden. In oktober is de tweede halfjaarlijkse financiële voortgangsrapportage aan de raad worden aangeboden.

Start bouw eerste fase vrije sector woningen in Tuindershof

Van de eerste fase van de vrije sector woningen in Tuindershof is 100% verkocht. De eerste paal is geslagen en de bouw is in april van dit jaar gestart.

Start sanering Centrumlijn-Zuid

Het groen in Centrumlijn Zuid is in februari 2021 gekapt. Daarna wordt bodemonderzoek uitgevoerd. Op basis van de resultaten van het bodemonderzoek wordt de sanering in 2021 aanbesteed en uitgevoerd in de 1e helft van 2022. Na sanering wordt het terrein integraal voorbelast. In 2023 staat de start van de woningbouw gepland.

Start verkoop eerste fase vrije sector woningen in De Scheg

Het bestemmingsplan voor De Scheg is inmiddels in werking getreden en onherroepelijk.
De sloopwerkzaamheden en het aanbrengen van de voorbelasting zijn gestart. Vanwege de benodigde zettingsperiode van de voorbelasting en aansluitende bouwrijp maken werkzaamheden start de verkoop van de vrije sector woningen in de eerste helft 2022 en de bouw in de tweede helft 2022.

Start verkoop en bouw vierde fase vrije sector woningen Park van Buijsen

In Park van Buijsen zijn alle woningen in eerste vier fases verkocht. Het bouw- en woonrijp maken verloopt volgens planning. Als laatste project is een Europese-niet openbare aanbesteding gestart voor de realisatie van 25 vrije sector appartementen aan de Plas van Van Buijsen, nadat met ontwikkelaar Heijmans geen overeenstemming werd bereikt over de grondprijs. Gunning is voorzien begin 2022, waarna in 2023 kan worden gestart met bouwen.

Start voorbereiding ontwikkeling Oranjepark

De gemeente heeft de ambitie om deze binnenstedelijke locatie integraal te ontwikkelen en transformeren tot woongebied. In maart heeft de raad ingestemd met de aankoop van de percelen van een ontwikkelaar binnen het plangebied, waarmee de gemeente totale regie krijgt in deze ontwikkeling. In het vierde kwartaal zal verkend worden op welke manier de locatie tot ontwikkeling is te brengen en wanneer dit kan. Dit is inclusief een financiële verkenning.
Over het resultaat wordt de raad naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 geïnformeerd.

Vastgesteld bestemmingsplan Hart van Nootdorp

Het bestemmingsplan vertaalt de gebiedsvisie voor Hart van Nootdorp naar juridisch planologische regels.
Het ontwerp heeft in augustus/september ter inzage gelegen. Gedurende een periode van zes weken kunnen zienswijzen worden ingediend. Verwacht wordt dat het bestemmingsplan in december ter vaststelling aan de raad wordt aangeboden.

Vastgesteld bestemmingsplan Vrijenban II

Het voorontwerp wordt in november van dit jaar aan de raad aangeboden. Het daarop volgende ontwerp wordt in de eerste helft van 2022 aan de raad aangeboden. Vaststelling van het bestemmingsplan staat vervolgens gepland voor eind 2022.

Voorbereiding en uitvoering van toekomstige gebiedsontwikkelingen en strategische grondverwervingen ten behoeve van toekomstige gebiedsontwikkelingen

De eerste gesprekken over de ontwikkeling van de woningbouwlocaties genoemd in het concept van de Omgevingsvisie zijn gestart. Het doel van de gesprekken is om ambities en randvoorwaarden te benoemen, maar ook om de volgorde van de verschillende locaties (mede) te bepalen. Het streven is om in de eerste maanden van 2022 richting te kunnen bepalen.

Wat gaat het kosten

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2021

Mutaties Najaarsnota 2021

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2021

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

1 Ruimte en wonen

810 Ruimtelijke Ordening

-3.230

165

-3.066

46

0

46

-3.184

165

-3.020

820 Grondexploitatie

-36.175

35.673

-502

8.024

-8.150

-126

-28.152

27.523

-629

830 Wonen en Bouwen

-728

2.844

2.115

50

-600

-550

-678

2.244

1.565

Mutaties reserves

810 Ruimtelijke Ordening

0

548

548

-300

74

-226

-300

622

322

820 Grondexploitatie

-2.735

2.651

-84

336

134

470

-2.399

2.785

386

830 Wonen en Bouwen

-133

-133

0

0

0

-133

0

-133

Totaal

-43.002

41.880

-1.121

8.156

-8.542

-387

-34.846

33.338

-1.508

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2021 worden toegelicht:

810 Ruimtelijke Ordening

De resultaatbestemming uit de jaarrekening 2020 is in de najaarsnota verwerkt. Op dit taakveld betreft dit het budget ten behoeve van het opstellen van de Omgevingsvisie. (€74.000 voor- en nadeel).

Op basis van de gerealiseerde urenverantwoording heeft binnen de begroting een herverdeling van de uren plaatsgevonden. Dit heeft voor taakveld Ruimtelijke ordening € 120.000 aan lagere lasten tot gevolg. De herverdeling van de toegerekende interne uren heeft per saldo geen financieel effect op het begrotingssaldo.

Vanuit dit taakveld vindt een storting plaats van € 300.000 (nadeel) in de Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet.

820 Grondexploitatie

De lasten, baten en mutaties van de reserves en voorzieningen zijn bijgesteld op basis van de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2021. Op basis van de percentage of completion methode is de winstverwachting in 2021 naar beneden bijgesteld met € 336.000 (nadeel) tot een bedrag van € 2,4 mln. Dit is verwerkt in geraamde doorstorting naar de algemene reserve en is budgetneutraal voor de begroting.

Er zijn hogere baten uit de verkoop van snippergroen (€ 294.500 voordeel). Ook zijn er hogere baten door de huuropbrengst Emmapark 96 en 100 en Oosteinde 37 (€ 49.000 voordeel). Door vertraging in de verkoop van deze panden staan deze baten niet vooraf opgenomen in de begroting.

830 Wonen en bouwen

Als gevolg van corona zijn er vertragingen ontstaan in de woningbouw en blijft deze achter op de gemiddelde woningbouwprognose van 438 waarvan is uitgegaan bij het opstellen van de begroting 2021. Dit komt tot uiting in minder aanvragen door projectontwikkelaars voor bouwvergunningen (€ 600.000 nadeel).

Het budget voor flexibele inzet wordt dit jaar niet volledig benut en valt binnen dit taakveld vrij voor € 50.000 (voordeel).