Ruimte en wonen
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 01 Ruimte en wonen | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen en faciliteren ruimtelijke kwaliteit voor aantrekkelijke (woon-) omgeving | |||
Bestemmingsplannen tijdig actualiseren | Bestemmingsplannen conform jaarplanning bestemmingsplannen 2021. Het gaat hierbij ook om het ontwerpbestemmingsplan Boezem West, ontwerpbestemmingsplan Klapwijk en ontwerpbestemmingsplan Koningshof. | Ieder jaar wordt een planning opgesteld waarin is weergegeven aan welke bestemmingsplannen wordt gewerkt en wanneer deze plannen aan de raad worden aangeboden. Deze planning wordt regelmatig geactualiseerd en aangepast op grond van actuele ontwikkelingen in projecten (bijvoorbeeld Klimaatbestendig Klapwijk en Boezem West) en regelgeving (zoals uitstel Omgevingswet). | |
Vastgesteld bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder | Het bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder is in april 2021 door de raad vastgesteld. | ||
Opstellen visieverkenningen volgens de methodiek bestemmingsplan 2.0 (uitnodigingsplanologie) | Visieverkenning Duurzame Glastuinbouwgebieden (relatie met Visie Oostland in programma 2) | In 2020 is een planning gemaakt, gericht op het aanbieden van een visieverkenning in de tweede helft van 2021. Deze visie wordt (deels) gebaseerd op de uitwerking van het Werkboek Oostland (zie programma 2). Deze uitwerking is eind 2021 gereed. Daardoor starten de voorbereidende werkzaamheden voor de gebiedsvisie later. | |
Participatiebeleid in het kader van de Omgevingswet | Opstellen en laten vaststellen va een participatiebeleidskader voor omgevingsvraagstukkenvisie en ambitie en doelstelling van participatiebeleid, hoe deze vorm te geven, en toolbox met instrumenten en goede beproefde voorbeelden. | De opdracht gaat uit van het ontwikkelen van (burger)participatie beleid in een breder kader dan de vereisten van de Omgevingswet omdat burgerparticipatie bij meer onderwerpen belangrijk is. | |
Toekomstbestendig Boezem-West | Door college vastgesteld Aktieprogramma Boezem-West | Voor Boezem West wordt inzichtelijk gemaakt welke maatregelen op korte termijn genomen kunnen worden voor het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en hoe het bedrijventerrein zich op de lange termijn kan ontwikkelen. De korte termijn acties worden opgenomen in een actieprogramma. Voor de lange termijn zal, in aansluiting op de omgevingsvisie, een gebiedsgericht omgevingsprogramma worden opgesteld. Door beide sporen parallel te laten lopen kunnen concrete aandachtspunten worden aangepakt en afgewogen tegen de lange termijn. Inmiddels is met beide projecten gestart. | |
Uitnodigen en faciliteren verbetering ruimtelijke kwaliteit o.b.v. Ruimtelijke Structuurvisie | Vastgestelde Omgevingsvisie (inclusief planMER) | De gemeenteraad heeft in mei 2021 het ontwerp van de omgevingsvisie en het bijbehorend planMER vastgesteld. Beide documenten hebben nog voor de zomervakantie ter inzage gelegen. Er zijn circa 300 zienswijzen ontvangen. | |
Voorbereiden invoering Omgevingswet | Gerealiseerd Plan van Aanpak digitaal stelstel Omgevingswet | Via een Europese aanbesteding is alle noodzakelijke software aangeschaft. Daarnaast zijn de aansluitingen op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) gerealiseerd. De plansoftware en de software voor Toepasbare Regels is operationeel. Vanwege drukte bij de leverancier loopt de implementatie van de VTH software iets achter op de planning. Naar verwachting is dit in oktober gereed. | |
Halfjaarlijkse monitor uitvoering Programmaplan Omgevingswet | Twee maal per jaar wordt een monitor over de stand van zaken implementatie Omgevingswet opgesteld en aan de raad aangeboden. De monitor over de tweede helft van 2020 is volgens planning in het eerste kwartaal van dit jaar vastgesteld en in februari 2021 aan de raad aangeboden. De volgende monitor over de eerste helft van 2021 is in september 2021 vastgesteld en aan de raad aangeboden. | ||
Vastgesteld omgevingsplan Tolhek (pilot) | Overeenkomstig het Plan van Aanpak Omgevingsplannen is voor de wijk Tolhek een concept ontwerp omgevingsplan gemaakt in plaats van een bestemmingsplan. Dit is ter informatie aan de raad gezonden en lag in september-oktober 2021 ter inzage. De vaststelling van het omgevingsplan is uitgesteld, omdat de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld. De publicatie van de vaststelling kan, juridisch gezien, pas plaatsvinden als de wet in werking is getreden (1 juli 2022), anders is het geen omgevingsplan. | ||
Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van het woningenaanbod voor doelgroepen | |||
In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen | Checklist eisen woningbouw bij nieuwe ontwikkelingen | In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat we een checklist ontwikkelen die gebruikt kan worden bij nieuwe projecten. De checklist biedt een overzicht van uitgangspunten en beleid rondom nieuwe woningbouwontwikkelingen. De checklist is in november ter informatie aan de raad aangeboden. | |
Lokale prestatieafspraken 2022 | Ieder jaar maakt het college nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties in de gemeente. Hierin staan o.a. afspraken over verkoop- en huurbeleid, duurzaamheid en het huisvesten van de verschillende doelgroepen. Op 1 juli heeft de gemeente de biedingen van de woningcorporaties ontvangen. In december 2021 worden de prestatieafspraken getekend . | ||
Nieuwe woningmarkafspraken regio Haaglanden | In 2019 zijn we in de woningmarktregio Haaglanden gestart met het project Nieuwe Woningmarktafspraken. Hierin maken we als regio (samen met de corporaties, huurdersverenigingen en de provincie) afspraken over de omvang van de (sociale) woningvoorraad, de beschikbaarheid en wijze van monitoren. Dit alles is vastgelegd in het tussenakkoord waarover de raad in november via de actieve informatieplicht is geïnformeerd. Na het tussenakkoord volgt nog een derde gespreksronde. Dit zijn meerdere gesprekken op lokaal niveau tussen gemeente, huurdersorganisaties, eigen corporaties en de provincie. In december vindt een gezamenlijk bestuurlijk overleg met de betrokken partijen plaats. De opbrengsten van deze gesprekken moeten er voor zorgen dat het tussenakkoord omgezet kan worden in een eindakkoord. De verwachting is dat het eindakkoord in januari 2022 gereed zal zijn, maar deze planning is door de vele betrokken partijen nog onzeker. | ||
Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie ontwikkeling woningbouwvoorraad | In december 2020 heeft de raad besloten om eenmaal per jaar door middel van een infographic geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen van de woningvoorraad. De raad ontvangt de infographic vanaf nu jaarlijks in april/mei. Deze infographic met de naam "Monitor Wonenen 2021" is in mei naar de raad gestuurd. | ||
Verdiepend onderzoek wonen en zorg | In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat opgenomen dat we een verdiepend onderzoek naar de woonbehoefte van senioren gaan uitvoeren. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we bij het invullen van de nieuwbouwopgave en de ambitie om (kleinschalige) woonzorgvoorzieningen te ontwikkelen. Het onderzoeksrapport is in november gereed en wordt gebruikt om een aanvullend hoofdstuk te schrijven voor de Woonvisie. Deze toevoeging is gepland voor februari 2022. | ||
Verkenning maatregelen doorstroming in Pijnacker-Nootdorp | In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat er een regionaal onderzoek naar doorstroming wordt uitgevoerd. Op basis van deze uitkomsten verkent de gemeente (samen met woningcorporaties) hoe de doorstroming binnen de gemeente verbeterd kan worden. Het regionale onderzoek is inmiddels afgerond. Met de woningcorporaties is een startnotie opgesteld. In Q4 2021 wordt een overzicht met opties en instrumenten t.b.v. het verbeteren van de doorstroming gepresenteerd, waarna de raad in december 2021 wordt geïnformeerd. | ||
Verkenning mogelijkheden doelgroepenverordening | De mogelijkheid van het vaststellen van een doelgroepenverordening is besproken tijdens de totstandkoming van de Woonvisie. | ||
Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur | Overeenkomst realisatie sociale (huur)woningen op locaties Stanislas I en Vrijenban II | Op de locatie Stanislas I is de ontwikkeling van circa 90 appartementen (waarvan 30 in het sociale segment) gegund aan Blauwhoed. De ontwikkelaar heeft met Rondom Wonen een intentieovereenkomst gesloten. | |
Start bouw sociale (huur)woningen in De Scheg | Het bestemmingsplan voor De Scheg is inmiddels in werking getreden en onherroepelijk. | ||
Hoofdactiviteit (rol): 3. Regisseren uitbreidingen in nieuwe woonmilieus | |||
Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten | Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie projecten en grondexploitaties | De actualisatie van de grondexploitaties per 1 januari 2021 is conform planning in mei aan de raad aangeboden. In oktober is de tweede halfjaarlijkse financiële voortgangsrapportage aan de raad worden aangeboden. | |
Start bouw eerste fase vrije sector woningen in Tuindershof | Van de eerste fase van de vrije sector woningen in Tuindershof is 100% verkocht. De eerste paal is geslagen en de bouw is in april van dit jaar gestart. | ||
Start sanering Centrumlijn-Zuid | Het groen in Centrumlijn Zuid is in februari 2021 gekapt. Daarna wordt bodemonderzoek uitgevoerd. Op basis van de resultaten van het bodemonderzoek wordt de sanering in 2021 aanbesteed en uitgevoerd in de 1e helft van 2022. Na sanering wordt het terrein integraal voorbelast. In 2023 staat de start van de woningbouw gepland. | ||
Start verkoop eerste fase vrije sector woningen in De Scheg | Het bestemmingsplan voor De Scheg is inmiddels in werking getreden en onherroepelijk. | ||
Start verkoop en bouw vierde fase vrije sector woningen Park van Buijsen | In Park van Buijsen zijn alle woningen in eerste vier fases verkocht. Het bouw- en woonrijp maken verloopt volgens planning. Als laatste project is een Europese-niet openbare aanbesteding gestart voor de realisatie van 25 vrije sector appartementen aan de Plas van Van Buijsen, nadat met ontwikkelaar Heijmans geen overeenstemming werd bereikt over de grondprijs. Gunning is voorzien begin 2022, waarna in 2023 kan worden gestart met bouwen. | ||
Start voorbereiding ontwikkeling Oranjepark | De gemeente heeft de ambitie om deze binnenstedelijke locatie integraal te ontwikkelen en transformeren tot woongebied. In maart heeft de raad ingestemd met de aankoop van de percelen van een ontwikkelaar binnen het plangebied, waarmee de gemeente totale regie krijgt in deze ontwikkeling. In het vierde kwartaal zal verkend worden op welke manier de locatie tot ontwikkeling is te brengen en wanneer dit kan. Dit is inclusief een financiële verkenning. | ||
Vastgesteld bestemmingsplan Hart van Nootdorp | Het bestemmingsplan vertaalt de gebiedsvisie voor Hart van Nootdorp naar juridisch planologische regels. | ||
Vastgesteld bestemmingsplan Vrijenban II | Het voorontwerp wordt in november van dit jaar aan de raad aangeboden. Het daarop volgende ontwerp wordt in de eerste helft van 2022 aan de raad aangeboden. Vaststelling van het bestemmingsplan staat vervolgens gepland voor eind 2022. | ||
Voorbereiding en uitvoering van toekomstige gebiedsontwikkelingen en strategische grondverwervingen ten behoeve van toekomstige gebiedsontwikkelingen | De eerste gesprekken over de ontwikkeling van de woningbouwlocaties genoemd in het concept van de Omgevingsvisie zijn gestart. Het doel van de gesprekken is om ambities en randvoorwaarden te benoemen, maar ook om de volgorde van de verschillende locaties (mede) te bepalen. Het streven is om in de eerste maanden van 2022 richting te kunnen bepalen. |
Wat gaat het kosten
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2021 | Mutaties Najaarsnota 2021 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
1 Ruimte en wonen | |||||||||
810 Ruimtelijke Ordening | -3.230 | 165 | -3.066 | 46 | 0 | 46 | -3.184 | 165 | -3.020 |
820 Grondexploitatie | -36.175 | 35.673 | -502 | 8.024 | -8.150 | -126 | -28.152 | 27.523 | -629 |
830 Wonen en Bouwen | -728 | 2.844 | 2.115 | 50 | -600 | -550 | -678 | 2.244 | 1.565 |
Mutaties reserves | |||||||||
810 Ruimtelijke Ordening | 0 | 548 | 548 | -300 | 74 | -226 | -300 | 622 | 322 |
820 Grondexploitatie | -2.735 | 2.651 | -84 | 336 | 134 | 470 | -2.399 | 2.785 | 386 |
830 Wonen en Bouwen | -133 | -133 | 0 | 0 | 0 | -133 | 0 | -133 | |
Totaal | -43.002 | 41.880 | -1.121 | 8.156 | -8.542 | -387 | -34.846 | 33.338 | -1.508 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2021 worden toegelicht:
810 Ruimtelijke Ordening
De resultaatbestemming uit de jaarrekening 2020 is in de najaarsnota verwerkt. Op dit taakveld betreft dit het budget ten behoeve van het opstellen van de Omgevingsvisie. (€74.000 voor- en nadeel).
Op basis van de gerealiseerde urenverantwoording heeft binnen de begroting een herverdeling van de uren plaatsgevonden. Dit heeft voor taakveld Ruimtelijke ordening € 120.000 aan lagere lasten tot gevolg. De herverdeling van de toegerekende interne uren heeft per saldo geen financieel effect op het begrotingssaldo.
Vanuit dit taakveld vindt een storting plaats van € 300.000 (nadeel) in de Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet.
820 Grondexploitatie
De lasten, baten en mutaties van de reserves en voorzieningen zijn bijgesteld op basis van de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2021. Op basis van de percentage of completion methode is de winstverwachting in 2021 naar beneden bijgesteld met € 336.000 (nadeel) tot een bedrag van € 2,4 mln. Dit is verwerkt in geraamde doorstorting naar de algemene reserve en is budgetneutraal voor de begroting.
Er zijn hogere baten uit de verkoop van snippergroen (€ 294.500 voordeel). Ook zijn er hogere baten door de huuropbrengst Emmapark 96 en 100 en Oosteinde 37 (€ 49.000 voordeel). Door vertraging in de verkoop van deze panden staan deze baten niet vooraf opgenomen in de begroting.
830 Wonen en bouwen
Als gevolg van corona zijn er vertragingen ontstaan in de woningbouw en blijft deze achter op de gemiddelde woningbouwprognose van 438 waarvan is uitgegaan bij het opstellen van de begroting 2021. Dit komt tot uiting in minder aanvragen door projectontwikkelaars voor bouwvergunningen (€ 600.000 nadeel).
Het budget voor flexibele inzet wordt dit jaar niet volledig benut en valt binnen dit taakveld vrij voor € 50.000 (voordeel).