Mobiliteit

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 3.01 Faciliteren efficiënt gebruik van de beschikbare weg- en parkeercapaciteit

Monitoren wegen

Terugblik bij jaarrrekening op verkeerstellingen op diverse wegen in de gemeente

In 2021 was er (net als in 2020) door de coronapandemie minder verkeer op de weg. Wel was er in 2021 sprake van een lichte toename ten opzichte van 2020. In de eerste helft van 2022 is te zien dat de toename doorzet. Maar de verkeersintensiteiten blijven nog wel onder het niveau van voor de pandemie. Bij de jaarrekening 2022 is er meer beeld of de daling van de verkeersintensiteiten zich doorzet.

Hoofdactiviteit (rol): 3.02 Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

MRDH-uitwerking frequentieverhoging samenloopdeel E-lijn en lijnen 3 en 4.

In 2021 is vanuit het Nationaal Groeifonds 1 miljard euro toegezegd als bijdrage aan de verbetering van het openbaar vervoer-netwerk in de regio. De MRDH gebruikt deze bijdrage onder meer om het samenloopdeel van de E-lijn en de lijnen 3 en 4 te verbeteren. Hiermee kan in 2028 de frequentie van de E-lijn omhoog naar 12 ritten per uur.
De MRDH heeft toegezegd dat de gemeente betrokken wordt bij de uitwerking van deze plannen. De verwachting is dat de MRDH de gemeente aan het eind van dit jaar informeert over het proces en de planning.

Onder meer: Uitvoering acties Fietsplan/ Uitwerking regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten)/ Uitwerking visie laadinfrastructuur en concessie openbare laadinfrastructuur

De acties uit het Fietsplan, zoals de herinrichting van het kruispunt Nieuwkoopseweg-Katwijkerlaan-Vlielandseweg, lopen volgens planning.

De samenwerkingsovereenkomst voor de snelfietsroute Delft-Rotterdam Alexander is in juli 2022 ondertekend. De ondertekening van de snelfietsroute Den Haag-Pijnacker wordt op z'n vroegst eind 2022 verwacht.
Het streven is om de routes in 2026 gereed te hebben. Dit met uitzondering van de zogenoemde complexe schakels, zoals de beoogde fiets-ecologieverbinding over de A13 die deel uitmaakt van de fietsroute Delft-Rotterdam Alexander. Deze schakels mogen op een later moment worden gerealiseerd.

Op dit moment wordt het schetsontwerp van de route Delft-Rotterdam Alexander uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp met een geactualiseerde financiële raming. Daarnaast wordt de (bestuurlijke, financiële en ruimtelijke) haalbaarheid van het ecologiedeel van de verbinding over de A13 in een aparte studie nader onderzocht.
Op basis van de resultaten van beide onderzoeken wordt aan de raad in het voorjaar van 2023 een voorstel voorgelegd.

In de Laadvisie is uit veiligheidsoverwegingen ervoor gekozen om laadkabels over trottoirs niet toe te staan. Via kabelgootjes kunnen laadkabels in het trottoir worden gelegd. Door middel van een pilot willen we ervaring opdoen met deze kabelgootjes en onderzoeken of dit op grotere schaal toegepast kan worden.
De opzet van de pilot wordt naar verwachting in de tweede helft van 2022 aan de raad voorgelegd.

Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’

Inrichtingsplannnen stationsgebieden (mobiliteitshubs) Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en Centrumlijn.

De tweede helft van 2021 is met de MRDH en RET overleg gevoerd over de beoogde ontwikkeling van station Nootdorp en richtinggevend zijn kostenverdeling en subsidiemogelijkheden afgetast. Dit heeft inmiddels geleid tot een startdocument station Nootdorp.

MRDH en RET moeten intern duidelijkheid hebben over beschikbaarheid van financiële middelen om investeringsmomenten en daaruit voortvloeiende fasering en randvoorwaarden te kunnen bepalen.

Daarnaast is het mogelijke programma op aangrenzende bedrijfskavels op Heron van invloed op het toekomstige gebruik van het metrostation en het Programma van Eisen dat we nu opstellen.

Het ontwerptraject voor station Nootdorp wordt mede hierdoor bepaald. Momenteel wordt het team gevormd en het traject vastgelegd om tot een gedragen ontwerp te komen.

Draagvlak bij RET, MRDH, selecteren van een extern ontwerpbureau als ook participatie met gebruikers (bewoners, reizigers en werknemers) zijn daar onderdeel van.

Als dit traject is ingevuld zal de raad in het najaar worden geïnformeerd. Het startdocument is dan onderdeel van de aan te leveren informatie.



Hoofdactiviteit (rol): 3.03 Faciliteren van verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Onder meer: Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp, Verbetering kruispunten Katwijkerlaan/Niewkoopseweg en Katwiikerlaan/Reesloot, Besluit herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw (afhankelijk van uitkomsten lopende onderzoeken)

Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp
In juli is een goed bezochte inloopavond gehouden. Hierin zijn denkrichtingen voor verbeteringen voorgelegd aan de omgeving. Na een tweede informatiebijeenkomst in november, wordt een verkeersveiligheidsplan ter informatie aan de raad aangeboden.

Verbetering kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg
Het definitief ontwerp van de verbinding is eind mei 2022 gecommuniceerd met de omwonenden en overige belanghebbenden. De benodigde gronden zijn verworven. Na afronding van de bestemmingsplanprocedure wordt naar verwachting rond zomer 2023 gestart met de uitvoering van het kruispunt. Voorjaar 2023 is er meer zicht op de totale doorlooptijd van de uitvoering.

Verbetering kruispunt Katwijkerlaan/Reesloot
Het definitieve ontwerp is eind mei 2022 gecommuniceerd met de omgeving. De realisatie wordt in 2 delen uitgevoerd:
- Deel 1: Reesloot tot Katwijkerlaan ( incl. vervanging brug)
De planning is om het ontwerp in november 2022 vast te stellen. De uitvoering start vervolgens begin 2023.
- Deel 2: S-bocht Katwijkerlaan. Dit deel is gekoppeld aan de ontwikkelingen van de reconstructie van de Katwijkerlaan (o.a. vervanging kering/damwand en verwerving van een stukje grond). De uitvoering kan daarmee niet eerder dan in 2024 plaatsvinden.

Hoofdactiviteit (rol): 3.04 Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur

Actualisatie parkeerbeleid

Implementatie geactualiseerde Nota parkeernormen met een paraplubestemmingsplan/ (Nachtelijke) parkeertelling

In februari 2022 heeft de raad de nota Parkeernormen 2021 vastgesteld. Deze nota bevat de normen voor het aantal parkeerplaatsen dat voor een te ontwikkelen functie of gebied dient te worden gerealiseerd. De normen zijn hiermee in lijn gebracht met de actuele parkeerkencijfers van het CROW.

De raad stelt het Paraplubestemmingsplan 2022 naar verwachting in het vierde kwartaal van 2022 vast. Hiermee word de Nota parkeernormen 2021 van kracht.

De nachtelijke parkeertelling wordt in het najaar van 2022 gehouden. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt bij de beoordeling van omgevingsvergunningen. Daarnaast biedt dit onderzoek ook informatie voor de komende actualisatie van het gemeentelijk parkeerbeleid.

Start actualisatie parkeerbeleid (in samenhang met parkeertelling)

Begin 2022 is de Nota Parkeernormen technisch herzien om deze in lijn te brengen met de actuele kencijfers van het landelijk kennisinstituut CROW.
Er zijn echter ontwikkelingen die aanleiding geven tot actualisatie van het parkeerbeleid, zoals:
-de toegenomen waardering van het groen. Uit de Omgevingsvisie blijkt dat inwoners veel waarde hechten aan een groene leefomgeving. Dit leidt tot de vraag of het huidige parkeerbeleid nog aansluit op de ambities van de Omgevingsvisie.
-de opkomst van deelmobiliteit. We willen nagaan of nieuwe mobiliteitsvormen effect hebben op de parkeerbehoefte.
In het kader van de actualisatie wordt in het najaar een parkeeronderzoek in de woonwijken gehouden. Na de zomer wordt gestart met de actualisatie, waarbij ook de raad wordt betrokken.

Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren

Geactualiseerd beheerplan Wegen

Het Beheerplan wegen 2022-2025 is in september door de raad vastgesteld.

Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting

Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting

De uitvoering van het beheer en onderhoud aan het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting verloopt conform de uitvoeringsprogramma's.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Uitvoering besluitvorming Verlengde Komkommerweg

Met betrokken eigenaren zijn verkennende gesprekken gevoerd over verwerving van benodigde gronden. Najaar 2022 wordt de raad via een vertrouwelijke nota geïnformeerd over de keuzes in de haalbaarheidsstudie Verlengde Komkommerweg.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2022

Mutaties Najaarsnota 2022

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

3 Mobiliteit

210 - Verkeer en wegen

-9.915

383

-9.532

-449

2.071

1.622

-10.364

2.454

-7.910

220 - Parkeren

-43

0

-43

0

0

0

-43

0

-43

Mutaties reserves

210 - Verkeer en wegen

0

3.693

3.693

-1.920

0

-1.920

-1.920

3.693

1.773

Totaal

-9.958

4.076

-5.882

-2.369

2.071

-298

-12.327

6.147

-6.180

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2022 worden toegelicht:

210 Verkeer en wegen

De hogere lasten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de invoering van het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 (€ 188.000 nadeel) en het verhogen van het energiebudget als gevolg van de stijgende marktprijzen voor electra (€ 98.000 nadeel). Daarnaast zijn extra kosten gemaakt als gevolg van de stormschade in februari (€ 90.000).

Dit jaar wordt naar verwachting € 90.000 aan extra kosten verwacht voor het herstellen van schade aan gemeentelijke eigendommen door derden (voornamelijk lichtmasten). Deze kosten worden verhaald op de veroorzakers en leveren dus ook extra inkomsten op.

De hogere baten worden met name veroorzaakt door de vrijval van € 1,5 miljoen uit de voorziening 'Onderhoud wegen' bij de actualisatie van het beheerplan wegen 2022-2025, € 420.000 extra degeneratievergoeding door KPN in verband met de aanleg van glasvezel in Pijnacker en extra kosten als gevolg van de stormschade in februari (€ 90.000). Daarnaast worden extra baten begroot van € 90.000 voor het verhalen op de veroorzakers van schade aan gemeentelijke eigendommen.

De vrijgevallen € 1,5 miljoen uit de voorziening 'Onderhoud wegen' en extra ontvangen degeneratievergoeding van € 420.000 worden toegevoegd aan de algemene reserve en de bestemmingsreserve 'Degeneratiekosten'.