Bestuur en dienstverlening

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 09 Bestuur en dienstverlening

Hoofdactiviteit (rol): 1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college en in verbinding met de samenleving

Opvolging geven aan bevindingen uit de Eindrapportage Maatschappelijke Impactanalyse COVID-19

Bevindingen geagendeerd in de P&C-cyclus

De rapportage is volgens planning in januari in het college behandeld en in februari 2021 ter informatie aan de raad aangeboden. Omdat de crisis nog voortduurt is besloten de bevindingen uit de rapportage te monitoren binnen de programma's van de begroting en via de reguliere P&C cyclus.
Acties op de korte termijn in het kader van de crisisaanpak worden opgepakt binnen de crisisorganisatie, onder aansturing van de stuurgroep.

Uitvoeren van de bijgestelde uitvoeringsagenda ‘Verder in verbinding’

Resultaten conform de bijgestelde Uitvoeringsagenda 2018-2022

In de zomer van 2020 hebben raad en college met elkaar gesproken in het kader van de midterm review. Doel van het midterm review-gesprek was om de inhoudelijke en randvoorwaardelijke focus aan te brengen in de bestuurlijke en ambtelijke inzet voor het restant van deze bestuursperiode en dit te vertalen in een Bijgewerkte Uitvoeringagenda 2018-2022, die het college in oktober heeft vastgesteld en aangeboden aan de raad. De afspraken uit de (Bijgewerkte) Uitvoeringsagenda 2018-2022 zijn verwerkt in de Programmabegroting en zijn op dit moment in uitvoering. Eind 2021 wordt de Bijgewerkte Uitvoeringsagenda 2018-2022 geëvalueerd, zodat de evaluatienota nog voor de gemeenteraadsverkiezingen aan de raad kan worden aangeboden in de vorm van een overdrachtsdocument voor de raad.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Versterken regionale samenwerking MRDH

Verbetervoorstellen MRDH

Het betreft een doorlopende activiteit die gekoppeld is aan de inhoudelijke jaarplanning van de bestuurscommissies, adviescommissies, dagelijks bestuur en algemeen bestuur van de MRDH. Het strategisch kader wordt gevormd door de doelen uit de Strategische Agenda MRDH 2022 die het AB in de zomer van 2019 heeft vastgesteld. De komende tijd zal grotendeels in het teken staan van (het herstel na) de coronacrisis die grote impact heeft op zowel de economie als het openbaar vervoer binnen de MRDH. Enerzijds ligt de economische focus daarbij op samenwerking en het ontwikkelen van projecten, die zowel bijdragen aan het economisch herstel na de coronacrisis als aan de transitie naar een nieuwe economie. Anderzijds heeft de MRDH in het Transitieprogramma OV & COVID-19 alle mogelijke maatregelen benoemd, die op korte termijn, acuut genomen moeten worden en maatregelen die mogelijk later onvermijdelijk zijn. Uitvoering van maatregelen is afhankelijk van de financiële situatie, van reizigersherstel en Rijkssteun, en kan per vervoerder verschillen. We zullen deze ontwikkelingen nauwgezet blijven volgen en waar nodig onze inzet en planning aanpassen op mogelijk gewijzigde omstandigheden en met de vertegenwoordigers van de raad bespreken in de gemeentelijke klankbordgroep.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Doorontwikkelen van de (digitale) dienstverlening

Het iteratief verbeteren van de digitaal aan te vragen producten, dit doen we samen met inwoners en bedrijven

We behouden de score op digitale volwassenheid en verbeteren de score op klantbeleving

Ondanks de uitzonderlijke situatie die is ontstaan door de uitbraak van COVID-19 is de digitale dienstverlening onverminderd doorgegaan. Het Klantcontactcentrum heeft meer producten digitaal beschikbaar gesteld. De toegankelijkheid van de website is verbeterd. Er is een start gemaakt met de ontwikkeling van digitale tekstverwerkers voor het klantcontactcentrum. Hierdoor kunnen inwoners sneller en beter worden voorzien van informatie. Ook zijn digitale tools ingezet voor online enquêtes, peilingen en het versturen van meer 'maatwerk' digitale nieuwsbrieven naar inwoners en ondernemers.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2021

Mutaties Najaarsnota 2021

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2021

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

9 Bestuur en dienstverlening

012 - Bestuur

-3.265

31

-3.234

2

75

78

-3.263

106

-3.157

020 - Burgerzaken

-1.906

760

-1.146

-152

0

-152

-2.058

760

-1.298

Mutaties reserves

012 - Bestuur

0

0

0

0

77

77

0

77

77

020 - Burgerzaken

0

40

40

0

152

152

0

192

192

Totaal

-5.172

831

-4.340

-150

304

155

-5.321

1.135

-4.186

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2021 worden toegelicht:

012 Bestuur

De gemeente ontvang in 2021 een afrekening van het voormalig Stadsgewest Haaglanden van € 75.314, dit betreft de laatste tranche van het liquidatiesaldo waarna het Stadsgewest Haalganden definitief wordt opgeheven.

Vanuit het resultaat op de jaarrekening 2020 vinden in dit taakveld reservestortingen plaats ten behoeve van de viering van het 75-jaar bevrijdingsfeest (€ 67.000 voordeel) en fractievergoedingen (€ 10.000 voordeel).

020 Burgerzaken

Vanuit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona is aan zowel de baten- als lastenkant van dit taakveld € 152.000 toegevoegd voor de extra kosten die de verkiezingen dit jaar met zich meebrachten als gevolg van corona.