Individuele voorzieningen

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 07 Individuele voorzieningen

Hoofdactiviteit (rol): 1. Bepalen individuele inkomensondersteuning

Uitvoeren armoedemonitor

Inzicht in armoede en het gebruik van minimaregelingen

Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rekenkameronderzoek naar het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid wordt in 2021 een armoededashboard ontwikkeld en geïntegreerd in de monitor sociaal domein. Er hoeft hierdoor geen aparte armoedemonitor meer opgesteld te worden. Dit dashboard wordt in Q4 2021 opgeleverd en bij de jaarrekening 2021 aan de raad gepresenteerd.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Bepalen individuele ondersteuning bij re-integratie en participatie

Herijken beleidsplan Schuldhulpverlening

Vastgesteld beleidsplan Schuldhulpverlening 2021 -2024

Op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening moet de raad iedere vier jaar een beleidsplan vaststellen. De voorbereidingen hierop lopen conform planning. Het (herijkte) beleidsplan schuldhulpverlening is in oktober 2021 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Implementeren van de wet inburgering

Inburgeringsvoorzieningen ingekocht (regionaal) en vastgestelde beleidsregels en verordeningen

De Wet inburgering treedt per 1 januari 2022 in werking. De raad is in maart 2021 geïnformeerd over de voorbereiding op- en de implementatie van de nieuwe Wet en hoe wij aandacht geven aan de huidige groep statushouders. De implementatie loopt conform planning.

Maximale ondersteuning aan inwoners met een arbeidsbeperking

Meer kwetsbare inwoners aan het werk

In juli 2021 zijn 149 inwoners met een arbeidsbeperking en/of een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleid door een gespecialiseerd team (NAB). 40 inwoners werken met een loonkostensubsidie en andere ondersteuning vanuit de gemeente. 60 van hen ontvangen een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet. 16 inwoners hebben een indicatie beschut werk en werken bij werkbedrijf de Binnenbaan in Zoetermeer, Werkse! in Den Hoorn en de Hoogwerkers in Pijnacker (onderdeel van zorgkwekerij Bloei). De Raad heeft in juni 2021 de re-integratieverordening vastgesteld. Hiermee zijn 5 extra beschutte werkplekken beschikbaar gesteld.

Uitvoeren maatregelen plan van aanpak participatie

Voortgangsrapportage over de resultaten van genomen maatregelen en eventuele bijsturing daarvan in eerste kwartaal 2021

De evaluatie van het plan van aanpak 'Werken, werken aan en meedoen' is in januari 2021 vastgesteld. Hierin is een actieagenda 2021 opgenomen. Over de voortgang wordt verder jaarlijks gerapporteerd in het jaarverslag Participatie dat in het tweede kwartaal van 2022 wordt opgeleverd.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Bepalen individuele voorzieningen Wmo

Aanscherpen beleidsregels en Verordening Wmo

Beheersing van oplopende kosten voor Wmo maatwerk

Deze maatregel is onderdeel van het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' (P2). De uitvoering verloopt volgens afspraak. De aanpassing van de beleidsregels Wmo fase 1 en 2 uit het interventieplan zijn gerealiseerd. De raad is hierover in april 2021 geïnformeerd. De raad is in september 2021 geïnformeerd over de voortgang en besparingen van de maatregelen uit het interventieplan.

Anticiperen op de decentralisatie maatschappelijke opvang en beschermd wonen

Vastgesteld regionaal convenant maatschappelijke opvang en beschermd wonen

Maatschappelijke opvang en beschermd wonen wordt vanaf 2022 een taak voor individuele gemeenten. Dit betekent regionaal ontvlechting van taken en budget. Hiervoor wordt met de gemeenten Delft, Westland en Midden-Delfland een regionale visie ontwikkeld. Deze wordt in december ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Implementeren resultaat gericht werken bij begeleiden Wmo

Aansturen aanbieders op effectieve ondersteuning

Deze maatregel is onderdeel van het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' (T10). Uitwerking van deze maatregel is verschoven naar 2022 aangezien er veel beheersmaatregelen geïmplementeerd worden. Wij verwachten in Q2 2022 een rapportage over resultaatsturing af te ronden en gerichte afspraken te maken met geselecteerde aanbieders.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Bepalen individuele voorzieningen jeugdhulp

Aanpak kostenontwikkeling Jeugdhulp; effectief uitvoeren van lokale en regionale beheersmaatregelen om ‘ in control’ te komen en te blijven

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de genomen (lokale en regionale) beheersmaatregelen en eventuele bijsturing daarvan

Vanaf 2018 zien we de kosten voor jeugdhulp stijgen. De kostenstijging is in onze gemeente minder dan in de omringende gemeenten. Het Servicebureau H10 verklaart deze stijging door de toename van de hulpvragen en de intensiteit van zorg. Maar ook door wisseling van de aangeboden zorg en de harmonisatie van tarieven. Via regionale ontwikkeltafels worden er door gemeenten in de regio Haaglanden met aanbieders gesprekken gevoerd over de verdere implementatie van resultaatsturing en kostenbeheersing. Indien nodig worden er tussentijds afspraken gemaakt met aanbieders en/of worden contracten gewijzigd. Lokaal hebben we de regionale, technische en politieke maatregelen gebundeld in het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' waar we uitvoering aan geven.

Transformatie; zowel lokaal als regionaal uitvoering geven aan de wettelijke transformatie-opgave waaronder resultaatgerichte inkoop 2020-2024 en Regiovisie jeugdhulp

Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van de brede wettelijke transformatie-opgave binnen de jeugdhulp

In 2021 is gestart met het voorbereiden van de regiovisie jeugdhulp Haaglanden 2021-2026 om te voldoen aan de norm van opdrachtgeverschap richting de jeugdhulpaanbieders. Deze regiovisie beschrijft de missie, ambities, leidende principes, governance en kostenbeheersing voor de komende jaren. De regiovisie is in oktober ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Hoofdactiviteit (rol): 5. Bepalen handhaving en fraude sociaal domein

Inzet van handhavers in het sociaal domein

Resultaten via het jaarverslag Sociaal Domein

Het jaarverslag Participatie bevat informatie over de inzet van handhavers in het sociaal domein. Het jaarverslag over 2020 is in april 2021 vastgesteld. De raad is hierover geïnformeerd. Als onderdeel van het interventieplan 'Grip op het Sociaal Domein in Pijnacker-Nootdorp' wordt een extra impuls gegeven aan handhaving rechtmatigheid Wmo/ jeugd. De raad is in september geïnformeerd over de voortgang en besparingen van de maatregelen uit het interventieplan.

Hoofdactiviteit (rol): 6. Verbinden collectieve voorzieningen aan maatwerkvoorzieningen

Evalueren pilot Vroeg Eropaf Pijnacker-Nootdorp

Evaluatierapport met aanbevelingen voor de toekomstige uitvoering

In 2020 is gestart met een pilot vroegsignalering van schulden: Vroeg Eropaf in Pijnacker-Nootdorp. Door wijzigingen in de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening is vroegsignalering van schulden in 2021 een wettelijke taak geworden voor gemeenten en signaalpartners. Hiervoor is een landelijk convenant gesloten.
De pilot uit 2020 is geëvalueerd en de uitkomsten zijn betrokken bij de herijking van het beleidsplan Schuldhulpverlening. Het (herijkte) beleidsplan schuldhulpverlening is in oktober 2021 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Kostenbeheersing in het sociaal domein

Uitvoering Interventieplan Sociaal DomeinBesparing van € 750.000 realiseren op basis van de maatregelen genoemd in het Interventieplan

In 2020 is het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' vastgesteld. Dit interventieplan bevat 28 kostenbeheersingsmaatregelen onderverdeeld in technische, regionale en politieke maatregelen. De implementatie van de maatregelen is in volle gang:
- in maart 2021 heeft de raad ingestemd met de politieke maatregelen uitbreiding praktijkondersteuners jeugd (P5) en meer hulp door kernteams jeugd en Wmo (P6 en P8);
- in mei 2021 heeft het college ingestemd met de maatregel aanscherpen beleidskader Wmo (P2). De raad is hierover met een AI geïnformeerd;
- in juni heeft de raad ingestemd met de politieke maatregel normaliseren en de-medicaliseren (P1). Eerder is dit toegelicht in de klankbordgroep Sociaal Domein in april 2021;
- in oktober is de raad geïnformeerd over de politieke maatregel beperken aanspraak jeugdhulp (v)echtscheiding (p4).

De raad is in september 2021 geïnformeerd over de voortgang en de besparingen van de maatregelen uit het interventieplan.

Ontwikkelen visie op het voorliggend veld

Beleidsplan Visie op preventie in het Sociaal Domein. Zie ook programma 6

De eerste resultaten van de analyse worden in Q1 2022 met de raad gedeeld. De visie op het voorliggend veld wordt naar verwachting in de tweede helft van 2022 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2021

Mutaties Najaarsnota 2021

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2021

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

7 Individuele voorzieningen

630 - Inkomensregelingen

-10.051

7.807

-2.244

68

-65

4

-9.982

7.742

-2.240

640 - Begeleide participatie

-2.976

-2.976

200

56

256

-2.777

56

-2.721

650 - Arbeidsparticipatie

-1.277

66

-1.211

0

0

-1.277

66

-1.211

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-1.996

111

-1.885

-239

0

-239

-2.235

111

-2.124

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

-3.893

68

-3.825

-281

125

-156

-4.174

193

-3.981

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

-11.470

0

-11.470

-1.550

31

-1.519

-13.020

31

-12.989

681 - Maatwerk geëscaleerde zorg 18+

-25

0

-25

0

0

0

-25

0

-25

682 - Maatwerk geëscaleerde zorg 18-

-462

0

-462

0

0

0

-462

0

-462

Mutaties reserves

630 - Inkomensregelingen

0

0

0

-155

463

308

-155

463

308

640 - Begeleide participatie

0

0

0

0

58

58

0

58

58

650 - Arbeidsparticipatie

-106

265

159

0

0

0

-106

265

159

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

0

27

27

0

0

0

0

27

27

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

0

141

141

0

0

0

0

141

141

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

0

431

431

-100

299

199

-100

729

629

682 - Maatwerk geëscaleerde zorg 18-

0

75

75

0

0

0

0

75

75

Totaal

-32.256

8.991

-23.265

-2.057

967

-1.090

-34.313

9.958

-24.355

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2021 worden toegelicht:

630 Inkomensregelingen

De doeluitkering BUIG, bedoeld voor de kosten van bijstandsuitkeringen is voorlopig vastgesteld voor 2021 en leidt tot lagere inkomsten en uitgaven (€ 65.000 voordeel op de uitgaven en nadeel op de inkomsten). Op basis van de realisatie in de eerste acht maanden van het jaar zijn ook de verwachte uitgaven voor bijstandsuitkeringen naar beneden bijgesteld (€ 184.000 voordeel).

Voor de uitvoering van de regeling Tijdelijke ondersteuning van zelfstandige ondernemers (Tozo) is in 2020 een deel van de bijbehorende vergoeding onbenut gebleven. Door middel van resultaatbestemming van het saldo van de jaarrekening 2020 is dit bedrag dit jaar weer beschikbaar gesteld en is het uitgavenbudget opgehoogd (€ 165.000 nadeel).

Als reservemutatie komen door middel van resultaatbestemming van de jaarrekening 2020 het behaalde resultaat op de BUIG en de resterende middelen voor uitvoeringskosten Tozo binnen op dit taakveld. (€ 155.000 en € 165.000 voordeel). Het resultaat op de BUIG 2020 wordt direct doorgestort in de Bestemmingsreserve Sociaal domein (€ 155.000 nadeel). De Rijksvergoeding voor uitvoering van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) komt ook op dit taakveld binnen vanuit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona (€ 143.000 positief).

640 Begeleide participatie

Voor Wmo begeleiding wordt de begroting met € 228.000 naar beneden bijgesteld (voordeel). Dit is het resultaat van de kostenbeheersingsmaatregelen. Ook in het kader van de kostenbeheersing vindt een overheveling van € 35.500 (voordeel) plaats naar programma 6 Collectieve voorzieningen waar het wordt ingezet bij de subsidie aan het SWOP.

De Rijksvergoeding voor de uitvoering van Sociale Werkvoorziening komt voor onze gemeente binnen bij de werkgeversgemeente Delft. Voor een deel komt deze Rijksvergoeding onze eigen gemeente toe en wordt dit door Delft overgemaakt (€ 56.000 voordeel en nadeel). Tegelijk wordt het budget sociale werkvoorziening naar beneden bijgesteld op basis van de verwachte uitgaven voor dit jaar (€ 50.000 voordeel). De afspraken over de vergoedingen aan de uitvoerende organisaties Werkse! en DSW passen dit jaar binnen de beschikbare budgetten.

Voor de uitbetaling van compensatie van kosten als gevolg van corona wordt aan dit taakveld € 52.000 budget toegevoegd (nadeel). Dit bedrag komt vanuit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona (€ 52.000 voordeel).

De taakstelling van € 750.000 in het Sociaal domein stond tot aan deze Najaarsnota volledig toegerekend aan de jeugdbudgetten. Hiervan is nu € 250.000 toegekend aan de budgetten Wmo (voordeel). Met de aanpassing van de budgetten aan de prognoses 2021 is hetzelfde bedrag als budget toegevoegd aan dit taakveld (nadeel).

660 Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Ten behoeve van Wmo voorzieningen (woon-, rol- en vervoersvoorzieningen) wordt het budget op basis van de stand van uitgaven per september bijgesteld met € 166.000 (nadeel). De verwerking van indexering op de tarieven 2021 en toename in het aantal toegekende voorzieningen veroorzaken deze budgettoevoeging.

Voor kosten van afrekeningen over 2020 wordt een bedrag van € 73.000 aan de budgetten toegevoegd (nadeel) vanuit de Bestemmingsreserve Sociaal domein.

671 Maatwerkdienstverlening 18+

Het budget voor hulp bij het huishouden wordt verhoogd met € 281.000 (nadeel). Dit komt door een toename van het aantal inwoners dat aanspraak maakt op deze voorziening. Door die toename is ook voor het eerst een toename van de inkomsten uit eigen bijdragen zichtbaar (€ 125.000 voordeel).

672 Maatwerkdienstverlening 18-

De budgetten Jeugdhulp gecontracteerd via de H10 worden met € 1.200.000 aangepast (nadeel) aan de gestegen prognose van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. Bij het opstellen van de primaire begroting is hier t-1 systematiek toegepast. Correcties voor kostenstijgingen of indexering worden gedurende het jaar verwerkt op basis van de prognoses van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. De belangrijkste oorzaken voor kostenstijgingen zijn de langere duur en de intensiteit van de jeugdhulptrajecten.

De taakstelling van € 750.000 in het Sociaal domein stond tot aan deze Najaarsnota volledig toegerekend aan de jeugdbudgetten. Hiervan is nu € 250.000 toegekend aan de budgetten Wmo. Op dat taakveld heeft dit € 250.000 voordeel als gevolg.

Voor niet op regionaal niveau gecontracteerde jeugdhulp wordt door de gemeente lokaal jeugdhulp ingekocht. Vaak is dit de duurdere soort jeugdhulp waarvoor budgettair geen ruimte is voorzien. Wel worden lagere kosten dan in 2020 verwacht waardoor dit budget naar beneden kan worden bijgesteld met € 247.000 (voordeel).

Voor de afrekening van declaraties over oude jaren wordt een bedrag van € 229.000 aan de budgetten toegevoegd (nadeel) ten laste van de Bestemmingsreserve Sociaal domein (voordeel en nadeel).

Voor de afrekening van meerkosten door corona voor Wmo (€ 53.500 nadeel) wordt eenzelfde bedrag onttrokken aan de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona.

Voor de uitvoering van de voorgenomen interventiemaatregelen wordt uit het rekeningresultaat 2020 een bedrag (€ 41.500 nadeel) toegevoegd aan dit taakveld.

Een voorgenomen onttrekking van € 100.000 aan de Bestemmingsreserve Sociaal domein voor kosten van projectleiding op de interventiemaatregelen wordt teruggedraaid (nadeel). De benodigde capaciteit kan vooralsnog in eigen huis worden gevonden.