Mobiliteit

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren van instandhouding basisinfrastructuur

Alle beheerplannen minimaal eens per vier jaar actualiseren

Geactualiseerd beheerplan Civiele Kunstwerken

In 2021 wordt het beheerplan Civiele Kunstwerken geactualiseerd. Dit beheerplan wordt naar verwachting begin 2022 ter besluitvorming de aan de raad voorgelegd.

Doelmatig en duurzaam beheer van het areaal aan wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting

Uitgevoerd beheer conform de beheerplannen voor Wegen, voor Civiele Kunstwerken en voor Openbare Verlichting

De bestekken voor de uitvoering van het reguliere beheer en onderhoud van de openbare ruimte, op basis van de vastgestelde beheerplannen, zijn volgens planning aanbesteed. De uitvoering is ter hand genomen.

Herijken nota Parkeernormen

Geactualiseerde nota Parkeernormen

Op 25 maart 2021 is de Nota parkeernormen 2021 in ontwerp vastgesteld. De nota is in het vierde kwartaal, met de reacties uit de terinzagelegging, ter besluitvorming aan de raad aangeboden.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2021

Evaluatie Uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit

De evaluatie van het uitvoeringsprogramma Duurzame Mobiliteit is dit najaar opgeleverd. Gebleken is dat de meeste acties uit het Uitvoeringsprogramma zijn uitgevoerd dan wel in uitvoering zijn. Het gebruik van het openbaar vervoer is (tot de uitbraak van de Coronapandemie) fors gestegen in onze gemeente. De stijging van het aantal autobewegingen is daarbij relatief beperkt gebleven. Dit zou een indicatie kunnen zijn van een trend richting duurzame(re) mobiliteit. Daarbij moet wel worden aangetekend dat duurzame mobiliteit (gericht op minder, anders en schoner reizen) vooral gaat over gedragsverandering. Dit zijn processen van lange adem, waarvoor ook de komende jaren inzet nodig is.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Haalbaarheidsstudie en besluitvorming realisatie Verlengde Komkommerweg

De planning is vertraagd i.v.m. verkennende gesprekken met betrokken eigenaren en het onderzoek of minnelijke overeenstemming te bereiken is. De behandeling in de raad wordt nu voorzien in januari 2022.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Faciliteren van verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Besluit herinrichting S-Bocht Delftsestraatweg, Delfgauw

Voor de herinrichting S-bocht is een schetsontwerp gemaakt en ter inzage gelegd. De raad is in oktober geïnformeerd over de reacties en het vervolgproces.

Herinrichting Vlielandseweg

De herinrichting van de Vlielandseweg is gereed. De weg is in juli weer opengesteld,

Verkeersveiligheidsaudit Kerkweg Nootdorp

In de projectenagenda Verkeersveiligheid is opgenomen een verkeersveiligheidsaudit uit te voeren voor de Kerkweg in Nootdorp. Met de uitvoering van de audit kan naar verwachting in het vierde kwartaal van 2021 worden gestart.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Faciliteren van een schone vervoerswijze keuze

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2022

Fietsplan

Het participatieproces voor het opstellen van het Fietsplan is in het eerste kwartaal uitgevoerd. Het concept-Fietsplan wordt mede op basis van de ontvangen reacties opgesteld. Ter voorbereiding van de besluitvorming is in september voor de raad een presentatie verzorgd. Het ontwerp wordt in december aan de raad ter vaststelling aangeboden.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2023

Verkenning haalbaarheid regionale snelfietsroutes (samen met de MRDH en andere betrokken gemeenten)

Er zijn twee routes uitgewerkt als Metropolitane Fietsroute; de route Den Haag-Pijnacker en de route Delft-Oude Leede-Rotterdam. De routes zijn op 25 maart in de raad vastgesteld. Bij de bespreking van de kadernota 2021 in juni is ook ingestemd met de financiële aspecten van de routes. De samenwerkingsovereenkomsten voor de aanleg van beide routes worden naar verwachting nog in 2021 aangegaan.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2024

Deelname regionale aanbesteding concessie openbare laadinfrastructuur

Op 1 juli 2021 is de nieuwe concessie voor openbare laaddiensten in werking getreden. ENGIE Infra & Mobility B.V. heeft na een Europese aanbestedingsprocedure het recht gekregen om tot 1 juli 2024 laadpalen te plaatsen en deze tot 1 juli 2029 te exploiteren. Beide termijnen kunnen eenzijdig (door ons als concessieverlener) met anderhalf jaar worden verlengd.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2025

Pilot deelmobiliteit in de visie klimaatbestendig Klapwijk (bij voldoende belangstelling)

Er is een verkenning gedaan naar de belangstelling voor een pilot deelmobiliteit in Klapwijk. Deze verkenning heeft een positief resultaat opgeleverd. Samen met een externe partij is de pilot verder uitgewerkt. Met de MRDH wordt overleg gevoerd over subsidie-mogelijkheden. Duidelijkheid hierover is noodzakelijk om de pilot op te kunnen starten. Wij verwachten deze duidelijkheid in het 4e kwartaal te krijgen.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2026

R-netmaatregelen op buslijn 455 (Delft-Pijnacker-Zoetermeer)

Langs de buslijn 455 R-net worden de abri's vervangen en wordt op een aantal locaties een stallingsvoorziening toegevoegd. De uitvoering wordt fasegewijs aangepakt en wordt in 2022 voltooid.

Uitvoeren programma Duurzame Mobiliteit 2019-2027

Deelname aan MRDH-studie groeiscenario's E-lijn

Deze studie is een onderdeel van de studie naar de verhoging van de metrocapaciteit van het Rotterdamse metronet. Deze brede studie richt zich op frequentieverhoging in de spits, waarbij ook vraagstukken als stallingscapaciteit, veiligheid en omgevingshinder worden betrokken. Uitgangspunt bij de studie is een frequentieverhoging van de E-lijn naar 12 ritten per uur. De resultaten van de studie worden eind 2021 verwacht.

Uitwerken MRDH-programma ‘uitbreidingen en verbeteringen P+R’

Inrichtingsplan stationsgebied rond metrostation Nootdorp en Heron (inclusief P+R-parkeren)

De raad is in april 2021 geïnformeerd over het proces voor het stedenbouwkundig ontwerp en kostencalculatie voor de stationsomgeving Nootdorp. Met de MRDH wordt overleg gevoerd over subsidiemogelijkheden.
De planning is om eind 2021 over een ontwerp te beschikken.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2021

Mutaties Najaarsnota 2021

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2021

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

3 Mobiliteit

210 - Verkeer en wegen

-6.154

151

-6.004

-346

80

-266

-6.500

231

-6.269

220 - Parkeren

-37

0

-37

0

0

0

-37

0

-37

Mutaties reserves

210 - Verkeer en wegen

0

696

696

0

40

40

0

736

736

Totaal

-6.191

846

-5.345

-346

120

-226

-6.537

966

-5.571

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2021 worden toegelicht:

210 Verkeer en wegen

Het budget voor openbare verlichting wordt opgehoogd met € 140.000 (nadeel). Het huidige budget is gebaseerd op een situatie waarin de meeste armaturen van de openbare verlichting zijn vervangen vanuit investeringsbudgetten. Dit is pas eind 2021 afgerond waardoor er in het lopende jaar meer onderhoudskosten zijn dan begroot.

Het budget gladheidsbestrijding wordt opgehoogd met € 60.000 (nadeel). In verband met langdurige gladheidsbestrijding in het eerste kwartaal van 2021 zijn de kosten hoger dan gebruikelijk. Strooiwagens hebben meer moeten rondrijden dan normaal.

Het budget voor schades aan straatmeubilair en het budget waarop de vergoedingen voor herstel worden ontvangen, wordt opgehoogd met € 80.000 (voor- en nadeel).

Op basis van realisatie gedurdende het jaar wordt urenbudget herverdeeld van programma 4 Groen en recreatie € 50.000 (nadeel). Per saldo heeft dit geen gevolgen voor het begrotingssaldo.

Vanuit resultaatbestemming uit de jaarrekening 2020 wordt er € 40.000 toegevoegd (voordeel) ten behoeve van werkzaamheden aan de Delftsestraatweg en verkeersveiligheidsonderzoek.