Onderwijs
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 05 Onderwijs | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Regisseren basisvoorzieningen onderwijs | |||
Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Verwerkte huisvestingsaanvragen in onderwijshuisvestingsprogramma 2021 | De stand van zaken m.b.t. de projecten uit het Uitvoeringsprogramma is divers en ziet er als volgt uit: | |
Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2021 | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | Het onderwijshuisvestingsprogramma en -overzicht 2021 zijn in december 2020 door het college vastgesteld. De aanvragen voor het programma onderwijs 2022 worden in de loop van dit jaar beoordeeld. Besluitvorming vindt plaats voor 31 december 2021. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Regisseren voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar | |||
Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten | Sinds 2020 bieden twee organisaties VVE-peuteropvang aan in onze gemeente. De tweede (= nieuwe) aanbieder, is in het derde kwartaal van 2020 gestart in Nootdorp. Vanaf het tweede halfjaar 2021 start deze aanbieder ook in de kern Pijnacker. Het is te vroeg om het effect van de nieuwe subsidieregeling te monitoren. De coronacrisis maakt het lastig om eventuele effecten volledig toe te schrijven aan de nieuwe subsidieregeling. | |
Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Afgewezen en/of beschikte aanvragen subsidieregeling | Naast de bestaande aanbieder van peuteropvang in onze gemeente, is in september 2020 een nieuwe aanbieder met gesubsidieerde VVE-peuteropvang gestart in Nootdorp (vanaf het tweede halfjaar van dit jaar ook in Pijnacker). Beide aanbieders ontvangen voor 2021 subsidie voor het aanbieden van peuteropvang. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Uitvoering van een lokaal educatieve agenda | |||
Uitvoeren en monitoren Lokaal Educatieve Agenda | De LEA werkagenda is samen met betrokken partners in uitvoering | De LEA 2020-2022 beschrijft welke doelstellingen gemeente, schoolbesturen en overige partners hebben op het gebied van onderwijs- en jeugdbeleid. | |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Regisseren samenwerking passend onderwijs en zorg voor jeugd | |||
In het project dekkend netwerk passend onderwijs komt de toereikendheid onderwijsaanbod speciaal onderwijs aan bod | Regionale analyse over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen | Niet alle kinderen uit onze gemeente krijgen ‘thuisnabij’ onderwijs. Sommige kinderen gaan buiten onze regio naar speciale lesplaatsen in Rotterdam, Zoetermeer of Den Haag. Om een beeld te krijgen van de vraag naar en de capaciteit van speciaal basisonderwijs (SBO) en (voortgezet) speciaal onderwijs (V)SO, hebben wij onderzoek laten uitvoeren. Daarnaast participeren wij samen met SBO Prinsenhof in het project ‘dekkend netwerk’ met Passend Primair Onderwijs (PPO) Delflanden voor basisonderwijs en sluiten wij aan bij overleggen met VSO voor voortgezet onderwijs. Met onze deelname aan deze projecten en overleggen realiseren wij een dekkend netwerk van speciale lesplaatsen binnen onze regio. De uitkomsten van het onderzoek voor speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs zijn in het tweede kwartaal 2021 met de raad gedeeld. Aanvullend wordt gestart in H10-verband met een Actieprogramma onderwijs-jeugdhulp, waaronder het organiseren van onderwijszorgarrangementen voor leerlingen die buiten onze gemeente (en binnen de H10-gemeenten) naar school gaan. | |
Verkenning samenwerking overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs | Een gezamenlijke visie op overstap van PO naar VO | Soepele overgangen in doorgaande schoolloopbanen is één van de speerpunten in de ondersteuningsplannen 2021–2025 van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO). Het onderwerp staat ook op de Lokaal Educatieve Agenda’s van de gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp. Eind mei 2021 is een adviesnotitie opgesteld door het samenwerkingsverband, met als doel de schoolbestuurders PO en VO binnen de regio Delflanden handvatten te geven om gezamenlijk de overstap van primair naar voortgezet onderwijs voor de komende jaren goed te organiseren en te positioneren. De adviezen moeten daarbij een eerste aanzet geven om te komen tot een heldere omschrijving van rollen, taken en verantwoordelijkheden van de verschillende partijen die bij de overstap betrokken zijn én de te maken of te herijken afspraken in het overstapproces. | |
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg | Het OGOO (Op Overeenstemming Gericht Overleg) is bedoeld voor wederzijdse bestuurlijke afstemming over diverse thema's die het onderwijs en gemeenten in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs raken. De nieuwe ondersteuningsplannen 2021-2025 voor het primair en voortgezet onderwijs zijn aan de gemeenten voorgelegd en in maart in het OOGO vastgesteld. In de ondersteuningsplannen worden de ambities voor de komende jaren beschreven. Eén van de ambities is meer inclusief onderwijs- en zorgvoorzieningen. Onze scholen (regulier- en speciaal onderwijs) trekken hierin gezamenlijk op met de gemeente, kernteam en jeugdhulporganisaties. In april is de Regiovisie jeugdhulp Haaglanden aan het OOGO voorgelegd en positief ontvangen. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Een actieve en samenhangende aanpak van schooluitval | |||
Uitvoeren leerplichtwet/RMC | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | Het jaarverslag 2020-2021 RMC (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaten) wordt medio januari 2022 vastgesteld. Als gevolg van COVID-19 zijn er minder meldingen gedaan dan de afgelopen jaren. Tijdens deze periode is minder gehandhaafd door leerplicht. Er is daardoor (tijdelijk) een andere invulling gegeven aan de leerplichtwet. | |
UItvoering geven aan het nieuwe vsv- programma 2021-2024, dit is de aanpak van VSV en de begeleiding van kwetsbare jongeren | Programma aanpak VSV 2021-2024 | Aan het programma voortijdig schoolverlaten (VSV) 2021-2024 wordt uitvoering gegeven. De aangepaste meldcode verzuim en uitval VO/MBO wordt in oktober 2021 opgeleverd. Dit is de procedure waar de school aan hoort te voldoen als een leerling niet op school verschijnt. De school moet actie ondernemen naar de leerling (en zijn ouders) en het verzuim melden bij de gemeente. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6. Faciliteren samenwerking onderwijs-bedrijfsleven | |||
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken | Nieuwe vormgeving van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs in 2020. Insteek is Oostland brede samenwerking | Alle deelnemende partijen in het Oostland (gemeenten, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven) hebben aangegeven de samenwerking te willen continueren (in de vorm van een stichting en op basis van convenantafspraken). Er is een voorlopig bestuur benoemd bestaande uit vertegenwoordigers uit het onderwijs en het bedrijfsleven. Dit bestuur stelt een concept convenant op en legt dit in het vierde kwartaal ter vaststelling voor aan alle partners, waaronder Pijnacker-Nootdorp. | |
Hoofdactiviteit (rol): 7. Regisseren aanbod volwasseneneducatie | |||
Maken afspraken over volwasseneneducatie vanaf 2020. Onderzoeken op welke wijze de samenwerking vanaf 2020 structureel georganiseerd kan worden | Afspraken over wijze van samenwerking binnen arbeidsmarktregio voor 2021 en verder | Nieuwe afspraken over volwasseneneducatie zijn vastgelegd in het regioplan. Het regioplan is in maart 2021 door de colleges in de samenwerkingsregio (Arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal) vastgesteld. Op grond van de samenwerkingsafspraken worden in de loop van 2022 nieuwe partners gecontracteerd die de formele taaltrajecten NT1 en NT2 gaan verzorgen. De Europese aanbesteding is gestart en wordt naar vrwachtung voor het schooljaar 2022/2023 afgerond. Onze Taalhuizen (van Bibliotheek Oostland) verzorgen ook taaltrajecten. Deze hebben een informeel karakter en behoren niet tot de aanbesteding. Deze trajecten worden (en blijven) gefinancierd door middel van subsidie, die wordt verstrekt door Zoetermeer (op advies van de regiogemeenten). Totdat de nieuwe taalaanbieders aan de slag gaan lopen de contracten met de huidige taalaanbieders (voor Pijnacker-Nootdorp: ROC Mondriaan Delft) door. |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2021 | Mutaties Najaarsnota 2021 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2021 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
5 Onderwijs | |||||||||
420 - Onderwijshuisvesting | -3.006 | 0 | -3.006 | -347 | 0 | -347 | -3.352 | 0 | -3.352 |
430 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -2.791 | 983 | -1.809 | 56 | 75 | 131 | -2.735 | 1.058 | -1.678 |
Mutaties reserves | |||||||||
420 - Onderwijshuisvesting | 0 | 978 | 978 | 0 | 167 | 167 | 0 | 1.145 | 1.145 |
430 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 34 | 34 | 0 | 17 | 17 | 0 | 51 | 51 |
Totaal | -5.797 | 1.995 | -3.802 | -291 | 259 | -32 | -6.088 | 2.253 | -3.834 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2021 worden toegelicht:
420 Onderwijshuisvesting
Vanuit het jaarrekeningresultaat 2020 (€ 143.000) en de Algemene reserve (€ 24.000) is een bedrag van € 167.000 toegevoegd aan de budgetten 2021 (voor- en nadeel). Deze middelen worden ingezet voor sloop- en verhuiskosten, uitbreiding, aanpassingen en bouwrijp maken van verschillende onderwijsgebouwen. Vanuit besluiten over het programma onderwijshuisvesting is € 180.000 (nadeel) bestemd voor verbouwings- en verhuiskosten van diverse scholen en toegevoegd aan de budgetten.
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Het voordeel op de baten bestaat uit de inzet van extra toegekende RMC-middelen. Hiertegenover staan extra uitgaven (€ 21.000 nadeel). Vanuit de Bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona wordt € 17.000 (voor- en nadeel) toegevoegd voor corona compensatie op leerlingenvervoer en peuteropvang. Op de reguliere budgetten voorschoolse educatie, schoolzwemmen, subsidie en peuteropvang is een overschot van € 94.000 afgeraamd (voordeel).