Bestuur en dienstverlening

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 09 Bestuur en dienstverlening

Hoofdactiviteit (rol): 9.01 Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Versterken regionale samenwerking MRDH

Verbetervoorstellen MRDH

Het betreft een doorlopende activiteit die gekoppeld is aan de inhoudelijke jaarplanning van de bestuurscommissies, adviescommissies, dagelijks bestuur en algemeen bestuur van de MRDH. Het strategisch kader wordt gevormd door de doelen uit de Strategische Agenda MRDH 2022 die het AB in de zomer van 2019 heeft vastgesteld. In de inhoudelijke jaarplanning is per kwartaal aangegeven welke (grote) onderwerpen voor behandeling gepland staan in de bestuurscommissie(s), adviescommissie(s), dagelijks bestuur en algemeen bestuur. Op deze manier is in één oogopslag te zien welke onderwerpen in dezelfde tijdsperiode in de verschillende gremia behandeld worden en kunnen verbetervoorstellen worden ingediend. Zo hebben wij samen met de Klankbordgroep MRDH onze inbreng geleverd in de tweede tussenevaluatie GR MRDH, die de MRDH in het eerste kwartaal met een rapportage heeft afgerond. Daarnaast heeft de raad zijn zienswijze kunnen geven op de MRDH begroting 2023 die grotendeels in het teken staat van het herstel na de coronacrisis welke een grote impact heeft (gehad) op zowel de economie als het openbaar vervoer binnen de MRDH. Op dit moment werkt de MRDH samen met de 23 gemeenten aan de actualisatie van de Strategische Agenda die na een formele zienswijze procedure naar verwachting in het voorjaar van 2023 wordt vastgesteld.

Hoofdactiviteit (rol): 9.02 Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college en in verbinding met de samenleving

Evalueren bijgestelde uitvoeringsagenda 2018-2022 ‘Verder in verbinding’

Evaluatienota bijgestelde Uitvoeringsagenda 2018-2022 'Verder in verbinding'

De Evaluatienota is begin 2022 door het college aan de raad aangeboden. Per ambitie van de raad is de meest actuele stand van zaken van de bijbehorende speerpunten uit de bijgewerkte Uitvoeringsagenda 2018-2022 beschreven aan de hand van beleidsinformatie uit de verantwoordingsdocumenten van de P&C-cyclus. De evaluatienota is daarmee qua opzet en inhoud vergelijkbaar met de midterm review rapportage uit het voorjaar van 2020. Net als bij de midterm in 2020 was de conclusie bij de eindevaluatie dat de meeste van de bij de midterm review gemaakte afspraken zijn nagekomen. Veel programma’s en plannen zijn in uitvoering en lopen volgens planning door in de komende jaren, zoals de realisatie IKC’s en binnensport. Grote projecten als de Groenzoom en Ackerswoude, maar ook de invoering van HNI en investeringen in buitensportfaciliteiten zijn nagenoeg voltooid en afgerond. Pijnacker-Nootdorp loopt voorop met een vastgestelde omgevingsvisie, heeft een energietransitieplan vastgesteld en de implementatie van de kostenbeheersingsmaatregelen in het sociaal domein lijkt haar vruchten af te werpen.

Inventariseren trends en ontwikkelingen waarmee de nieuwe raad te maken gaat krijgen

Overdrachtsdocument 2022

Ter informatie heeft de raad direct na de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 een overdrachtsdossier ontvangen. Ten behoeve van het voornemen van de raad om een bestuursakkoord op te stellen zijn in het Overdrachtsdossier 2022 de hoofdlijnen geschetst van ontwikkelingen die onze gemeente aangaan. De gemeenteraadsverkiezingen zijn iedere vier jaar een moment waarop een nieuwe gemeenteraad aantreedt en kaders stelt voor een nieuwe bestuursperiode. Bij eerdere verkiezingen is gebleken dat de nieuwe raad behoefte heeft aan overdrachtsinformatie. Een overdrachtsdossier helpt de raad om, naast de politieke ambities van de verschillende raadsfracties, rekening te houden met lopende dossiers, afspraken die daarover zijn gemaakt in de programmabegroting, de staat van de gemeente en trends en ontwikkelingen die op ons afkomen. In deze informatiebehoefte voorziet het Overdrachtsdossier 2022. Het dossier vraagt aandacht voor de hoofdzaken en biedt zo mogelijk een hulpmiddel -zonder advies voor de te volgen richting- bij het opstellen van het bestuursakkoord.

Hoofdactiviteit (rol): 9.03 Doorontwikkelen van de (digitale) dienstverlening

Het iteratief verbeteren van de digitaal aan te vragen producten, dit doen we samen met inwoners en bedrijven

We behouden de score op digitale volwassenheid en verbeteren de score op klantbeleving

Om ons voor te bereiden op de Wet Digitale Overheid stellen we een plan van aanpak en implementatieplan Digitale Dienstverlening op. Daarnaast voeren wij klanttevredenheidsonderzoeken uit.

Voorbereidende organisatorische en technische werkzaamheden verrichten in aanloop naar de Wet digitale overheid en de Wet open overheid

Een soepele inwerkingtreding van de WDO en WOO waarbij voldaan wordt aan wet- en regelgeving

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) grotendeels in werking getreden. Vanaf die datum werken wij conform de bepalingen van die wet. Verder treft de projectgroep Woo voorbereidingen om te voldoen aan de bepalingen over de verplichte actieve openbaarmaking van bepaalde informatiecategorieën. Deze bepalingen treden in een later stadium gefaseerd in werking. Het is momenteel nog onduidelijk wanneer. De voorbereiding op de implementatie Wet digitale overheid loopt in de pas met de landelijke ontwikkelingen op dat vlak.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2022

Mutaties Najaarsnota 2022

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

9 Bestuur en dienstverlening

012 - Bestuur

-3.319

31

-3.288

-131

5

-126

-3.450

36

-3.414

020 - Burgerzaken

-1.894

760

-1.134

-102

0

-102

-1.996

760

-1.236

Mutaties reserves

012 - Bestuur

0

20

20

0

0

0

0

20

20

020 - Burgerzaken

0

0

0

0

66

66

0

66

66

Totaal

-5.213

811

-4.402

-233

71

-162

-5.446

882

-4.564

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2022 worden toegelicht:

012 Bestuur

In 2022 vallen de accountantskosten hoger uit als gevolg van extra werkzaamheden voor de interimcontrole op administratieve organisatie (AO) en het opstellen van de (V)IC's, nadeel € 75.000.

Een verhoging van de contributiebijdrage van de gemeente aan het VNG Fonds (GGU), nadeel € 36.000. De ophoging van het fonds wordt veroorzaakt door de jaarlijkse indexatie van 3,4% op basis van de CPB-indexcijfers en de toevoeging van nieuwe structurele diensten op het gebied van; digitale veiligheid, contractbeheer specialistische zorg en WOZ-datacenter. De structurele gevolgen zijn verwerkt in de begroting 2023.

020 Burgerzaken

In verband met de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 zijn extra kosten gemaakt van € 66.000 die worden gedekt vanuit de bestemmingsreserve Financiële gevolgen corona (voor- en nadeel). De gemeente heeft hiervoor additionele middelen ontvangen via de algemene uitkering in 2021 die zijn toegevoegd in de reserve Financiële gevolgen corona.

Op basis van de gerealiseerde urenverantwoording heeft binnen de begroting een herverdeling van de uren plaatsgevonden. Dit heeft voor taakveld Burgerzaken € 36.000 aan hogere lasten tot gevolg. De herverdeling van de toegerekende interne uren heeft per saldo geen financieel effect op het begrotingssaldo.