Veiligheid en duurzaamheid
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 08 Veiligheid en duurzaamheid | |||
Hoofdactiviteit (rol): 8.01 Bepalen van randvoorwaarden om veilig te kunnen wonen, werken en recreëren | |||
Handhavend optreden met het oog op openbare orde en veiligheid | Voortgangsrapportage over inzet en prioriteiten op basis van uitvoeringsplan Integrale veiligheid en Handhavingsuitvoeringsplan | Een voortgangsrapportage over dit onderwerp wordt in het derde kwartaal 2022 ter informatie aan de raad aangeboden. | |
Hoofdactiviteit (rol): 8.02 Regisseren en faciliteren van veiligheid en leefbaarheid door en met inwoners, bedrijven en partners | |||
Handhavingsuitvoeringsplan 2022 | Resultaten conform het Handhavingsuitvoeringsplan | In het vierde kwartaal 2022 wordt een actueel handhavingsuitvoeringsplan (HUP) voor 2023 vastgesteld. Een van de aandachtspunten is een resultaatgerichte aanpak. Dit heeft vooralsnog geen effect op veiligheid en leefbaarheid | |
Het nieuwe Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 wordt opgesteld | Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 wordt eind 2022 vastgesteld | In het derde kwartaal is door het college de startnotitie voor het nieuwe integraal veiligheidsplan vastgesteld. De startnotitie wordt in het derde kwartaal ter vaststelling aan de raad voorgelegd. | |
Participatietraject starten voor input Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 | Geslaagd participatietraject met bruikbare gegevens | In de startnotitie voor het nieuwe Integrale Veiligheidsplan is beschreven hoe het participatietraject wordt vormgegeven. Deze notitie is in het derde kwartaal door het college vastgesteld en is ter besluitvorming aangeboden aan de raad. | |
Vervolg uitvoering en evaluatie Integraal Veiligheidsplan 2020- 2021 | Geslaagde evaluatie met bruikbare input voor nieuw op te stellen nota | De evaluatie van het IVP 2018 - 2022 is in het derde kwartaal door het college vastgesteld en ter informatie aan de raad aangeboden. | |
Hoofdactiviteit (rol): 8.03 Regisseren en faciliteren van initiatieven die bijdragen aan een duurzame en energieneutrale gemeente | |||
Duurzaam en doelmatig beheer en onderhoud van hemelwaterafvoer en riolering | Het Gemeentelijk Rioleringsplan 2018-2021 wordt in 2022 geactualiseerd | Het VGRP 2022-2025 is in februari door de raad vastgesteld. | |
Faciliteren van verdere ontwikkeling van lokale warmtenetten en een regionaal warmtenet binnen de glastuinbouwgebieden in Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp | Voortgang verduurzaming warmte is voortaan onderdeel van de integrale voortgangsrapportage energie | Over de totale energietransitie wordt jaarlijks gerapporteerd in een voortgangsrapportage. Daarin wordt ook de stand van zaken van het regionale warmtenet meegenomen. De rapportage is in het derde kwartaal van 2022 opgesteld. | |
Invoeren Omgekeerd Inzamelen volgens Uitvoeringsplan Grip op Grondstoffen | In 2022 wordt de uitrol gevolgd en bijgestuurd waar nodig | In januari is HNI ingevoerd in de appartementencomplexen. Hiermee is de invoering voltooid. In 2022 worden de resultaten van het afvalscheiding gemonitord. | |
Klimaatbestendig en gasloos Klapwijk | Voortgang Klapwijk is voortaan onderdeel van de integrale voortgangsrapportage energie | De raad heeft in mei 2022 besloten om het proces om te komen tot een aanbod aan bewoners met HVC te doorlopen. In Q4-2022/Q1-2023 wordt het resultaat aan de raad aangeboden. | |
Samenwerken Regionale Energie Strategie Rotterdam Den Haag | Uitvoeringsagenda Regionale Energie Strategie Rotterdam Den Haag | De regionale energietransitie wordt in 2022 opgewerkt naar een 2.0 versie. Onze inbreng is vastgelegd in het Energietransitieplan en de Omgevingsvisie. De RES 2.0 zal nadere invulling geven aan de wijze waarop ambities gerealiseerd kunnen worden. | |
Uitvoeren beheer en onderhoud gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam-Voorburg volgens de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater | Uitvoering conform Gemeenschappelijke Regeling | De dienstverleningsovereenkomsten zijn voor 2022 verlengd en akkoord bevonden door de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling. De uitvoering van de DVO's wordt verzorgd door het NADgemalenbeheer. | |
Uitvoeringsprogramma Energietransitie | Resultaten conform het uitvoeringsprogramma | Het uitvoeringsprogramma heeft 3 lijnen: |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2022 | Mutaties Najaarsnota 2022 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | -3.878 | 0 | -3.878 | 37 | 0 | 37 | -3.841 | 0 | -3.841 |
120 - Openbare orde en veiligheid | -1.696 | 433 | -1.263 | -34 | 14 | -20 | -1.730 | 447 | -1.283 |
720 - Riolering | -5.985 | 6.836 | 851 | -581 | 581 | 0 | -6.566 | 7.417 | 851 |
730 - Afval | -6.960 | 8.016 | 1.056 | 0 | 0 | 0 | -6.960 | 8.016 | 1.056 |
740 - Milieubeheer | -2.566 | 450 | -2.116 | -374 | 356 | -18 | -2.940 | 806 | -2.134 |
Mutaties reserves | 0 | 0 | |||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 68 | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 | 68 | 68 |
120 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
720 - Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
730 - Afval | 0 | 81 | 81 | 0 | 0 | 0 | 0 | 81 | 81 |
740 - Milieubeheer | -2.000 | 2.395 | 395 | 0 | 47 | 47 | -2.000 | 2.442 | 442 |
Totaal | -23.085 | 18.279 | -4.806 | -952 | 998 | 46 | -24.037 | 19.277 | -4.760 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2022 worden toegelicht:
110 Crisisbeheersing en brandweer
Aframing voor de begroting van 2022 met € 37.000, dit is een voordeel. Dit bedrag is ontvangen als gevolg van de verrekening van de bijdrage voor 2021.
720 Riolering
De inkomsten en uitgaven voor Netwerk Afvalwaterketen Delfland (NAD) zijn voor dit jaar geactualiseerd. Het NAD betreft een samenwerkingsverband waarbij de inkomsten en uitgaven gelijk zijn aan elkaar (€ 581.000 voordeel en nadeel).
740 Milieubeheer
Voor duurzaamheidsbeleid is er in twee tranches een subsidie binnen gekomen voor energiearmoede en ook voor lokale isolatieaanpak (€ 356.000). Dit is zowel bij de baten (een voordeel) als bij de lasten (een nadeel) verantwoord. Voor het onderdeel handhaving is een post van € 20.000 als kosten toegevoegd (nadeel)