Collectieve voorzieningen
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 06 Collectieve voorzieningen | |||
Hoofdactiviteit (rol): 6.01 Faciliteren van cultuurvoorzieningen | |||
Uitvoeren cultuurnota | Uitvoeren van cultuurnota middels Uitvoeringsagenda 2020-2023 | De cultuurnota en de uitvoeringsagenda zijn in 2021 geëvalueerd. Nog niet gerealiseerde onderdelen uit de cultuurnota worden post-corona weer regulier uitgevoerd. De cultuurcoördinator heeft contact met het culturele veld en onderzoekt waar de hulpvragen van cultuuraanbieders en bewoners liggen. | |
Uitwerking definitieve locatie cultuurhuis | Een uitgewerkt plan dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad | In 2021 heeft de raad het college opdracht geven om de ontwikkeling van een sociaal cultureel centrum (SCC) op de voormalige Rabobanklocatie verder uit te werken in de ontwerpfase. De aanbestedingsprocedure voor een architect voor het SCC is afgerond. Er is een start gemaakt met het uitwerken van het ontwerp waarbij de omgeving, het culturele veld en de raad worden betrokken. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.02 Faciliteren samenkracht en burgerparticipatie | |||
Uitvoeren subsidieregelingen | Initiatieven in de samenleving worden gestimuleerd en gefaciliteerd | Het stimuleren en faciliteren van initiatieven uit de samenleving is een continu proces. Hiervoor zijn drie subsidieregelingen beschikbaar (stand van zaken per 1 september 2022): | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.03 Bepalen toegang sociaal domein (kern- teams) | |||
Inrichten informatievoorziening en kwaliteit data | Een monitor sociaal domein die jaarlijks bij de Jaarrekening wordt gepresenteerd en meting cliëntervaring middels de Ervaringsmeter Pijnacker-Nootdorp | De monitor Sociaal Domein en de Ervaringsmeter over 2021 worden in oktober aan de raad aangeboden. Medio oktober staat een themabijeenkomst met de gemeenteraad en de Adviesraad Sociaal domein gepland, waarin deze stukken gepresenteerd worden. | |
Invoeren richtinggevend kader en rekentool jeugdhulp | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de voortgang | Het richtinggevend kader zoals dit is vastgesteld door de H10 maakt onderdeel uit van de werkzaamheden van de Kernteam medewerkers. | |
Uitvoeren regionaal convenant jeugdgezondheidszorg | Subsidieafspraken met Stichting Jeugdgezondheidszorg | Een nieuwe wetswijziging is aangenomen en deze is per 1 juli 2022 ingegaan. Zwangeren en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie krijgen een prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg aangeboden. Gemeenten worden met deze wetswijziging verplicht het prenatale huisbezoek in te kopen bij c.q. op te dragen aan dezelfde organisatie die de jeugdgezondheidszorg voor de gemeente uitvoert. Hiervoor is een plan opgesteld en zijn afspraken gemaakt met de JGZ, zij zijn bezig met de operationalisering. Het prenataal huisbezoek aan (aanstaande) ouders in een kwetsbare situatie, is een belangrijke versterking van het actieprogramma Kansrijke Start. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.04 Bepalen uitvoering taken Wet Publieke Gezondheid | |||
Uitvoeringsprogramma Nota lokaal gezondheidsbeleid 2020-2024 / Lokaal Preventieakkoord 2021-2023 | Uitvoeren van het Lokaal Gezondheidsbeleid volgens de actiepunten uit het uitvoeringsprogramma en de ambities volgens het Lokaal Preventieakkoord | De ambities en acties uit het Lokaal Gezondheidsbeleid en het Lokaal Preventieakkoord worden zoveel mogelijk volgens planning uitgevoerd. Er zijn veel lokale en regionale partners betrokken bij de uitvoering. In 2021 zijn minder middelen uitgegeven dan gepland, onder andere doordat de activiteiten Goedkoop Gezonde Voeding en Voel je Goed ten gevolge van Covid-19 pas in 2022 konden starten. Op grond van de meeneemregeling is aan het ministerie verzocht om de niet uitgegeven middelen over te hevelen naar 2022. Begin september is van het ministerie bericht ontvangen dat ons verzoek is toegekend. De naar dit jaar over geheven middelen worden ingezet voor een nieuw project Sociaal Vitaal in Nootdorp. Daarnaast investeren we in beweegactiviteiten voor jongeren en volwassenen en besteden we extra aandacht aan alcoholpreventie gericht op jongeren. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.05 Faciliteren en regisseren preventieve en algemene voorzieningen in het sociaal domein | |||
Dagbesteding voor inwoners met dementie in wijkcentra | Kwalitatief goede dagbesteding voor inwoners met dementie en vermindering van zorgdruk van hun mantelzorgers. Pilot uitvoeren met de SWOP. | Bij de start van de pilot dagbesteding voor inwoners met beginnende geheugenproblemen bij SWOP in juli 2021, is afgesproken dat er toegewerkt zou worden naar 54 dagdelen per week. Na een moeizame start vanwege corona en de ervaring dat het bewegen van inwoners richting dagbesteding meer tijd en energie kost dan voorzien, wordt er na iets meer dan een jaar door zestien inwoners gebruikt gemaakt van het aanbod voor 26 dagdelen. Hiernaast is er contact met 24 andere inwoners over de mogelijkheden en de activiteiten. De aanmeldingen zijn tot dusver veelal vanuit praktijkondersteuners, casemanagers en via de ouderenadviseurs en mantelzorgconsulenten van de SWOP tot stand gekomen. | |
Ontwikkelen van een visie op het voorliggend veld | Een ontwikkelde visie op het voorliggend veld dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd | De visie op het voorliggend veld wordt onderdeel van de in 2023 nieuw te ontwikkelen visie op het sociaal domein, zoals is opgenomen in het Raadsakkoord op hoofdlijnen 2022-2026 Bouwen aan de toekomst. | |
Uitvoeren en evalueren Sluitende aanpak personen met verward gedrag | Uitvoeren van de Sluitende aanpak personen met verward gedrag en een evaluatie | Uitvoering verloopt volgens de uitvoeringsagenda. De aanpak is in het tweede kwartaal van 2022 geëvalueerd, waarna de raad middels een informatienota is geïnformeerd. | |
Uitvoeren en evalueren Wet verplichte GGZ | Uitvoeren van Wet verplichte GGZ middels uitvoeringsagenda en een evaluatie | De uitvoering verloopt volgens planning. In het tweede kwartaal is de raad middels een informatienota geïnformeerd over de uitvoering van de Wet verplichte GGZ. | |
Uitvoeren subsidieplan Fonds 1818, jaarprogramma 2022 | Verbeterde samenwerking tussen netwerkpartijen, waaronder team schuldhulpverlening van gemeente. Maken nieuwe website die informatie bundelt voor inwoners en professionals. Trainen en inzetten vrijwilligers voor vroegsignalering. | Het subsidieplan Fonds1818 wordt uitgevoerd door team schuldhulpverlening van de gemeente en gesubsidieerde partijen zoals de SWOP, Schuldhulpmaatje, DOEL en Humanitas. Samen vormen zij het netwerk preventie, schuldhulpverlening en nazorg. Het subsidieplan geldt voor drie jaar. Per jaar (2020, 2021 en 2022) wordt er een jaarplan opgesteld, waarin de focus voor dat jaar is uitgeschreven en welke activiteiten dat jaar plaatsvinden. Door corona konden enkele activiteiten in 2021 niet doorgaan, deze zijn in 2022 alsnog uitgevoerd. Omdat het subsidieplan dit jaar afloopt, zijn we aan het kijken hoe we de samenwerking in het netwerk voor de komende jaren kunnen continueren. De betrokken partijen hebben aangegeven graag met elkaar door te willen gaan. | |
Uitvoeren van het beleidsplan schuldhulpverlening | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de resultaten van het beleidsplan | De uitvoering van het beleidsplan verloopt volgens plan. De raad wordt in het najaar middels een voortgangsrapportage geïnformeerd over de cijfers en verdere inspanningen op het gebied van schuldhulpverlening, vroegsignalering en de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.06 Faciliteren en regisseren preventieve voorzieningen jeugd | |||
Evalueren inzet beweegcoaches | Een evaluatie en besluit over toekomstige inzet | In 2020 is het projectplan van de beweegcoaches 'Iedereen in beweging' vastgesteld. 2022 is het laatste jaar van dit projectplan. Daarom wordt de inzet van de beweegcoaches geëvalueerd. De evaluatie is inmiddels afgerond en het evaluatierapport is besproken met de stuurgroep. In de stuurgroep zijn (naast de gemeente) de volgende partijen vertegenwoordigd: SWOP, Pieter van Foreest, MEE VTV / ZHN en IpsedeBrugggen. Het college neemt in de tweede helft van dit jaar een besluit over voortzetting van de inzet van de beweegcoaches. De raad wordt hierover in het vierde kwartaal van 2022 geïnformeerd. | |
Uitvoeren van uitvoeringsplan preventie op het onderdeel jeugd | Uitvoeringsplan is samen met het veld in uitvoering | Het uitvoeringsplan preventief jeugdbeleid wordt in samenwerking met onze subsidiepartners uitgevoerd. In het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp’ is de maatregel ‘Preventie: ontwikkel visie op voorliggend veld’ uitgewerkt. Op basis hiervan wordt de eerder vastgestelde visie op preventie jeugd herijkt, waarbij de scope wordt verbreed naar het hele voorliggende en preventieve veld in het sociaal domein. De visie op het voorliggend veld wordt onderdeel van de in 2023 nieuw te ontwikkelen visie op het sociaal domein. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.07 Faciliteren ondersteuning mantelzor- gers en vrijwilligers(zorg) | |||
Uitvoeren van de Week van de mantelzorg | Week van de mantelzorg | Dit jaar is de Week van de Mantelzorg vervroegd naar juni in plaats van (zoals gebruikelijk) in november, rondom de Dag van de Mantelzorg. Het vervroegen van de Week van de Mantelzorg is door zowel de mantelzorgers, als door de organisatie, als positief ervaren. Er waren meer mogelijkheden voor buiten- en avondactiviteiten. Hierdoor zijn meer werkende mantelzorgers in de gelegenheid gesteld om zich aan te sluiten. | |
Hoofdactiviteit (rol): 6.08 Faciliteren sportvoorzieningen | |||
Uitvoeren accommodatieplan binnensport 2018 | Resultaten volgens accommodatieplan binnensport 2018 | De uitvoering van het accommodatieplan binnensport verloopt volgens planning. Het laatste actiepunt betreft de realisatie van de nieuwe Jan Janssenhal in Nootdorp. Eind vorig jaar is (na aanbesteding) een bouwer/constructeur geselecteerd. Deze is aan de slag gegaan met het ontwerp. Eind oktober is het Definitief Ontwerp vastgesteld. In het vierde kwartaal wordt de aanvraag voor de omgevingsvergunning ingediend. De verwachting is dat de bouw start aan het begin van het tweede kwartaal van 2023 en dat de nieuwe Jan Janssenhal in 2024 in gebruik kan worden genomen. Tijdens de bouwperiode is een tijdelijke sportvoorziening beschikbaar. Deze wordt eind dit jaar in gebruik genomen, waarna de bestaande Jan Janssenhal kan worden gesloopt. Gebruikers van de Jan Janssenhal zijn en blijven betrokken bij de uitwerking van de plannen. | |
Uitvoeren beheerplan buitensport 2020-2024 | Resultaten volgens beheerplan buitensport 2020-2024 | Vanwege de vele renovaties en investeringen in 2020 en 2021 voor de kunstgrasvelden én het uitlopen van de wedstrijdcompetitie als gevolg van de coronamaatregelen, is het geplande groot onderhoud aan de natuurgrasvelden uitgesteld naar 2023 en verder. In 2022 worden extra levensduur verlengende werkzaamheden aan de natuurgrasvelden uitgevoerd. Een nieuwe planning voor het groot onderhoud aan de natuurgrasvelden wordt in het Beheerplan 2024 -2027 opgenomen. | |
Uitvoeren investeringsplan sportvoor- zieningen PN 2018: kwaliteitsverbetering en uitbreiding hockey- en voetbalcapaciteit | Resultaten volgens investeringsplan sportvoorzieningen PN 2018 | Alle kwaliteitsverbeteringen aan de sportvelden zijn volgens planning uitgevoerd, evenals de uitbreiding van de hockey- en voetbalcapaciteit. De uitbreiding van het parkeerterrein loopt enige vertraging op. De extra parkeercapaciteit van minimaal 80 parkeerplaatsen is voorzien op de vrijgekomen ruimte die is ontstaan door het draaien van het voormalige hoofdveld (veld 1) op sportpark De Groene Wijdte. In verband met tijdelijke huisvesting voor de Schatkaart op dit braakliggende deel van het sportcomplex, kan het parkeerterrein niet in één fase worden uitgevoerd. Een aangepast voorstel voor de realisatie wordt uitgewerkt. | |
Uitvoeringsprogramma beleidsnota sport en bewegen / lokaal sportakkoord | Thematische uitvoering actiepunten volgens beleidsnota / lokaal sportakkoord | Medio vorig jaar zijn extra financiële middelen van het rijk ontvangen voor de uitvoering van het Lokaal Sportakkoord. Dit heeft geleid tot het Addendum Lokaal Sportakkoord PN 2020-2022 met oude en nieuwe interventies en initiatieven op het gebied van sport en bewegen voor 2021 en 2022. |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2022 | Mutaties Najaarsnota 2022 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
6 Collectieve voorzieningen | |||||||||
510 - Sportbeleid en activering | -797 | 257 | -540 | -27 | 27 | 0 | -824 | 284 | -540 |
520 - Sportaccommodaties | -4.155 | 909 | -3.246 | -186 | 176 | -10 | -4.341 | 1.085 | -3.256 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -927 | 15 | -912 | -202 | 34 | -168 | -1.129 | 49 | -1.080 |
550 - Cultureel erfgoed | -71 | 0 | -71 | 0 | 0 | 0 | -71 | 0 | -71 |
540 - Musea | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
560 - Media | -931 | 0 | -931 | 0 | 0 | 0 | -931 | 0 | -931 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | -8.902 | 928 | -7.974 | -2.642 | 3.064 | 422 | -11.544 | 3.992 | -7.552 |
620 - Wijkteams | -1.007 | 0 | -1.007 | -519 | 562 | 43 | -1.526 | 562 | -964 |
710 - Volksgezondheid | -2.541 | 30 | -2.511 | 38 | 20 | 58 | -2.503 | 50 | -2.453 |
750 - Begraafplaatsen en crematoria | -149 | 12 | -137 | 0 | 14 | 14 | -149 | 26 | -123 |
Mutaties reserves | |||||||||
510 - Sportbeleid en activering | 0 | 24 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24 | 24 |
520 - Sportaccommodaties | -600 | 1.449 | 849 | -72 | 0 | -72 | -672 | 1.449 | 777 |
530 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 0 | 164 | 164 | 0 | 149 | 149 | 0 | 313 | 313 |
610 - Samenkracht en burgerparticipatie | 0 | 1.204 | 1.204 | -999 | 10 | -989 | -999 | 1.214 | 215 |
620 - Wijkteams | 0 | 170 | 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 170 | 170 |
710 - Volksgezondheid | 0 | 24 | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24 | 24 |
750 - Begraafplaatsen en crematoria | 0 | 91 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | 91 | 91 |
Totaal | -20.080 | 5.277 | -14.803 | -4.609 | 4.056 | -553 | -24.689 | 9.333 | -15.356 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2022 worden toegelicht:
510 Sportbeleid en activering
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld. Daardoor heeft het lokaal sportakkoord een aanvullende subisidie ontvangen (€ 27.000). Dit bedrag wordt zowel bij de baten als bij de lasten verantwoord.
520 Sportaccommodaties
Er zijn bij het taakveld diverse subsidies toegekend, een nakomende subsidie die betrekking had op gederfde inkomsten in de Coronaperiode begin dit jaar en een derde en vierde tranche. Bij elkaar een bedrag ad € 176.000 (voordeel) bij de baten. Bij de lasten is de verhoging van de subsidie verantwoord voor € 104.824. Het andere deel van de ontvangen subsidie is toegevoegd aan de reserve € 72.000, dit zijn dan lasten. Daarnaast zijn de kosten voor elektra en gas verhoogd als gevolg van de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt met € 69.000 en is er een bedrag voor schade opgenomen € 12.500 die niet onder de dekking valt van de verzekering.
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
Op dit taakveld heeft ten behoeve een correctie plaatsgevonden voor cultuureducatie (€ 34.000 voordeel en nadeel). Vanuit de corona reserve is een bedrag beschikbaargesteld voor compensatie (€ 148.500) dit verlaagt de reserve die voor corona op cultuur beschikbaar is gesteld. Het is ook een verhoging van het budget met € 148.500 om vergoedingen binnen de cultuursector te kunnen verstrekken. Ook op dit taakveld heeft een verhoging voor electra en gas plaatsgevonden als gevolg van de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt (€ 19.000), beiden zijn een nadeel voor de begroting.
610 Samenkracht en burgerparticipatie
Voor kosten van gemeentelijke opvang van ontheemde Oekraïners is in de Kadernota een bedrag aan de Bestemmingsreserve Huisvesting statushouders onttrokken. Inmiddels is duidelijk welke aanspraak er op een rijksvergoeding gemaakt kan worden en is de reserveonttrekking teruggedraaid. (€ 999.000 voordeel en nadeel) In de plaats daarvan is er een bedrag van € 2.766.000 als verwachte rijksvergoeding opgenomen aan de baten- en lastenkant. Dit bedrag is gebaseerd op de aantallen opvangplekken die de gemeente heeft gerealiseerd.
Voor de uitvoering van maatregelen uit het Interventieplan Sociaal domein en de samenstelling van het team van Wmo consulenten wordt voor € 191.000 budget (nadeel) toegevoegd aan dit taakveld. Dit wordt bijgedragen uit de Bestemmingsreserve Sociaal domein (voordeel aan de batenkant). De hogere baten staan vermeld in Programma 7 taakveld 672 Maatwerkdienstverlening 18-.
Voor het project Auto Maatje dat door de SWOP wordt uitgevoerd is éénmalig € 32.000 (nadeel) vrijgemaakt uit de stelpost Enecogelden. Voor eenzelfde bedrag staat hier een voordeel tegenover in programma 10 taakveld 080 Overige baten en lasten.
Conform collegebesluit 'Crisisnoodopvang verlichting asielketen' (zaaknr. 1372308) biedt de gemeente 24 opvangplekken aan voor de maanden oktober t/m december in hotel van der Valk (12 kamers). De kosten kunnen voor 100% gedeclareerd worden bij het COA (€ 270.000 voor- en nadeel).
Een administratieve wijziging van een budgetsubsidie leidt hier tot hogere lasten van € 78.000. Deze komen van het programma 7, taakveld 681 Geëscaleerde zorg 18+.
Op basis van de gerealiseerde urenverantwoording heeft binnen de begroting een herverdeling van de uren plaatsgevonden. Dit heeft dit taakveld € 333.000 aan hogere lasten tot gevolg. De herverdeling van de toegerekende interne uren heeft per saldo geen financieel effect op het begrotingssaldo.
620 Wijkteams
Voor de uitvoering van hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslag affaire is het budget op dit taakveld verhoogd met € 555.000, zowel aan de inkomsten- als de uitgaven kant. De inkomsten worden gevormd door de toegezegde vergoeding uit de specifieke uitkering door het Rijk.
Op basis van de gerealiseerde urenverantwoording heeft binnen de begroting een herverdeling van de uren plaatsgevonden. Dit heeft dit taakveld € 36.000 aan lagere lasten tot gevolg. De herverdeling van de toegerekende interne uren heeft per saldo geen financieel effect op het begrotingssaldo.
710 Volksgezondheid
Van de specifieke uitkering die wordt ingezet ten behoeve van het Lokaal preventie akkoord is het resterende deel 2021 in de begroting 2022 opgevoerd met € 20.000 hogere uitgaven (nadeel) en inkomsten (voordeel) als gevolg.
De afrekening van de bijdrage aan de GGD is € 58.000 voordelig.
750 Begraafplaatsen en crematoria
Aanpassing voor verwachte hogere inkomsten voor 2022 (€ 14.000).