Onderwijs en kinderopvang
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 05 Onderwijs en kinderopvang | |||
Hoofdactiviteit (rol): 5.01 Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd. | |||
In het project dekkend netwerk passend onderwijs komt de toereikendheid onderwijsaanbod speciaal onderwijs aan bod | Regionale analyse over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen | Niet alle kinderen uit onze gemeente krijgen ‘thuisnabij’ onderwijs. Sommige kinderen gaan buiten onze regio naar speciale lesplaatsen in Rotterdam, Zoetermeer of Den Haag. Wij participeren samen met school voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) Prinsenhof in het project ‘dekkend netwerk’ met het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) Delflanden voor basisonderwijs. In opdracht van PPO Delflanden heeft SBO Prinsenhof een visiedocument opgesteld om speciale lesplaatsen te ontwikkelen voor onze regio. Met ingang van het schooljaar 2022/2023 is SBO Prinsenhof gestart met een groep cluster-4 leerlingen (kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen). Tevens sluiten wij aan bij overleggen in de regio voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) om ook hier een dekkend aanbod aan onderwijsvoorzieningen te realiseren. Tot slot melden wij dat in 2020 onderzoek heeft plaats gevonden naar de leerlingenstromen in het speciaal basisonderwijs en het speciaal (voortgezet) onderwijs in onze gemeente. De raad is hierover in de tweede helft van 2021 geïnformeerd. | |
Verkenning samenwerking overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs | Een gezamenlijke visie op overstap van PO naar VO | In februari 2022 is de adviesnota over het overstapbeleid in het samenwerkingsverband Delflanden vastgesteld. Dit jaar (2022) is bedoeld om voorbereidingen te treffen zoals het aanstellen van een coördinator en het oprichten van een stuurgroep en een expertgroep. Het doel is te zorgen voor een goede overstap van PO naar VO. In juli is een projectcoördinator aangesteld. Deze coördinator zorgt ervoor dat input vanuit de stuurgroep, de politiek en het regionale onderwijsveld, wordt opgepakt in de expertgroep. | |
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg | In het OOGO passend onderwijs bespreekt het samenwerkingsverband zijn ondersteuningsplan met de gemeente. Het gaat onder andere over de samenwerking binnen het onderwijs en er vindt afstemming plaats over de door de gemeenten gefinancierde hulp. Sinds dit jaar wordt gewerkt met een gezamenlijke jaarplanner. De jaarplanner zorgt voor meer structuur in de overleggen. Daarnaast is de jaarplanner een leidraad voor de evaluatie. Speerpunten voor 2022 zijn: normaliseren, inclusie en onderwijszorgarrangementen. In december wordt de jaarplanner geëvalueerd De verordening leerlingenvervoer wordt, in samenwerking met de gemeente Delft geëvalueerd. De nieuwe verordening leerlingenvervoer wordt in het laatste kwartaal van dit jaar ter vaststelling aan de raad aangeboden. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5.02 Bepalen basisvoorzieningen onderwijs | |||
Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Verwerkte huisvestingsaanvragen in onderwijshuisvestingsprogramma 2022 | Het IKC uitvoeringsprogramma ligt op schema. Het Dalton kindcentrum Pijnacker is medio 2021 in gebruik genomen. | |
Opstellen (jaarlijks) Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHPO) | Actueel overzicht onderwijshuisvestings- projecten, inclusief ontwikkelingen | Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHPO) 2021 is in december vastgesteld door de raad. In 2022 stellen we het IHPO 2023 op. De actualisatie van het IHPO 2021 heeft o.a. geleid tot het aanpassen van de naam naar Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK). Hiermee benadrukken wij onze ambitie om de komende jaren in te zetten op het versterken en verbeteren van de inhoudelijke samenwerking tussen onderwijs, opvang en andere maatschappelijke partners. Bij het IHPK zijn de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties nauw betrokken geweest. Het IHPK 2023 wordt in het eerste kwartaal van 2023 voor besluitvorming aan de raad aangeboden. | |
Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2022 | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | Het (concept) programma onderwijshuisvesting 2023 is in augustus door het college vastgesteld en voor zienswijzen voorgelegd aan de schoolbesturen tijdens een Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) in oktober. Het definitieve programma wordt in november voor besluitvorming aan het college aangeboden. Dit programma wordt in de loop van 2023 in uitvoering genomen. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5.03 Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar | |||
1. Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Afgewezen en/of beschikte aanvragen subsidieregeling | SkippyPePijN en Gro-Up kinderopvang (voorheen Triodus) hebben een subsidieaanvraag gedaan voor het aanbieden van VVE-peuteropvang in 2022 in onze gemeente. Beide aanvragen zijn beoordeeld en toegekend. | |
2. Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten | Via de werkgroep voor- en vroegschoolse educatie (VVE) monitoren we het bereik, de kwaliteit en de opbrengsten van VVE in onze gemeente. In de werkgroep zijn naast de gemeente verschillende VVE partners vertegenwoordigd: de aanbieders, JGZ, scholen en voorschools maatschappelijk werk. Op dit moment heeft de gemeente een bereik van 86 procent doelgroeppeuters. De groep kinderen die geen VVE-peuteropvang bezoekt is in beeld. Indien mogelijk worden extra toeleidingsactiviteiten ingezet. | |
3. Implementeren verbeterplan conform ambities LEA 2020-2022 | Het verbeterplan is medio 2022 geïmplementeerd | In 2021 is een inhaalslag gemaakt met de implementatie van activiteiten van de Lokaal Educatieve Agenda die over voor- en vroegschoolse educatie (VVE) gaan. Inspanning is verricht op de onderwerpen bereik, toeleiding en resultaatafspraken VVE. Met de VVE betrokkenen zijn afspraken gemaakt over de toeleiding en met de schoolbesturen zijn haalbare en meetbare resultaatafspraken geformuleerd over de opbrengsten van VVE. Hiermee voldeden we eind 2021 aan alle wettelijke normen. We zetten deze inzet voort en werken met de VVE betrokkenen verder aan de inhoud en kwaliteit van VVE. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5.04 Faciliteren samenwerking onderwijs bedrijfsleven | |||
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken | Voortzetting van de (hernieuwde) samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs. | In februari 2022 heeft de gemeente samen met de gemeente Lansingerland en vertegenwoordigers vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven in Oostland de nieuwe samenwerkingsovereenkomst SOB ondertekend. De nieuwe programmamanager is aan de slag gegaan met extra aandacht voor het opstarten van stages en bedrijfsbezoeken voor scholieren. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5.05 Regisseren aanbod volwasseneducatie | |||
Europese aanbesteding taaltrajecten | Medio 2022 een aanbestedingstraject | In het tweede kwartaal van dit jaar is de regionale aanbesteding voor taaltrajecten afgerond en zijn nieuwe educatiepartners (voor taalonderricht NT1 en NT2) geselecteerd door contactgemeente Zoetermeer, met input van de regiogemeenten. Voor deze trajecten is NL Training (vanaf september) de nieuwe aanbieder van taalonderricht NT1 en NT2 in onze gemeente. NL Training neemt de werkzaamheden over van ROC Mondriaan. De cursisten die tot juli les ontvingen van ROC Mondriaan kunnen instromen in de verschillende taalcursussen van NL Training. Nieuwe taalvragers uit Pijnacker-Nootdorp kunnen zich rechtstreeks aanmelden bij NL Training. De meeste cursussen worden gegeven op de locatie van Buurt & Zo in Pijnacker. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5.06 Regisseren aanpak schooluitval | |||
Uitvoeren leerplichtwet/ RMC | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | In het schooljaar 2020-2021 vielen de aantallen lager uit ten opzichte van eerdere schooljaren, waarbij de coronaperiode van invloed is geweest op de cijfers. | |
Uitvoering geven aan het nieuwe VSV-programma 2021-2024, dit is de aanpak van VSV en de begeleiding van (kwetsbare jongeren) tot 23 jaar. | Programma aanpak VSV 2021-2024 | De regionale agenda Haaglanden voortijdig schoolverlaten gaat over de periode 2021-2024. Om te bepalen of de inzet en de verdeling van de middelen optimaal is, vindt een evaluatie plaats. Op basis van het cijfermateriaal en de analyse van het huidige aanbod worden richtlijnen geformuleerd voor optimalisatie van de aanpak in de toekomst. Er wordt gebruik gemaakt van de methodiek van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). Naar verwachting wordt de evaluatie in het vierde kwartaal opgeleverd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5.07 Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda 2020-2022 | |||
Uitvoeren, monitoren en evalueren Lokaal Educatieve Agenda 2020-2022 | De LEA werkagenda is samen met betrokken partners in uitvoering | De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2020-2022 beschrijft welke doelstellingen gemeente, schoolbesturen en overige partners hebben op het gebied van onderwijs- en jeugdbeleid. Via twee werkgroepen (0-12 jaar en 13-23 jaar) wordt de agenda uitgevoerd. In 2022 zetten we met name in op de onderwerpen VVE (voor- en vroegschoolse educatie), nieuwkomers en samenwerking zorg-onderwijs. In het najaar bepalen we, in samenwerking met de werkgroepleden, waarvoor de gemeentelijke middelen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs worden ingezet. |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2022 | Mutaties Najaarsnota 2022 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2022 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
5 Onderwijs | |||||||||
420 - Onderwijshuisvesting | -4.081 | 628 | -3.453 | -179 | 72 | -107 | -4.260 | 700 | -3.560 |
430 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -3.049 | 1.384 | -1.665 | -176 | 314 | 138 | -3.225 | 1.698 | -1.527 |
Mutaties reserves | |||||||||
420 - Onderwijshuisvesting | -478 | 1.857 | 1.379 | 0 | 0 | 0 | -478 | 1.857 | 1.379 |
430 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | -7.608 | 3.869 | -3.739 | -355 | 386 | 31 | -7.963 | 4.255 | -3.708 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2022 worden toegelicht:
420 Onderwijshuisvesting
Voor de tijdelijk huisvesting van een school is een bedrag bij de najaarsnota toegevoegd ter dekking van de gemaakte kosten (€ 90.000). En voor aanpassing van de ventilatie van een school is er een bedrag van (€ 72.000) toegevoegd. Omdat de ventilatie van de school wordt gesubsidieerd is deze ook als baten bij de najaarsnota verantwoord (€ 72.000).
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Het voordeel op de baten bestaat uit de afrekening van subsidies van voorgaande jaren (€ 314.000). Bij de najaarsnota heeft er bij lokaal onderwijsbeleid en onderwijsachterstandbeleid een aframing (voordeel) plaatsgevonden (€ 85.000) omdat de verwachting is dat er minder kosten in 2022 gemaakt zullen gaan worden. Daarbij heeft op dezelfde taakvelden een correctieboeking (nadeel) op de kadernota plaatsgevonden (€ 195.600). Dit in verband met de juiste kostenrekening.
Bij het leerlingenvervoer heeft een verhoging van het budget plaatsgevonden omdat de verwachting is dat het huidige budget niet toereikend zal zijn voor de kosten van 2022, wat een nadeel is (€ 60.000).