Individuele voorzieningen

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 07 Individuele voorzieningen

Hoofdactiviteit (rol): 1. We bieden laagdrem-pelige en doelmatige oplossingen voor jongeren, ouderen, gezinnen en inwoners in een kwetsbare positie

Met de arbeidsmarktregio ZHC een onderzoek naar de inzet van een regionaal werkcentrum

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen naar een regionaal werkcentrum. Dit gaat over dienstverlening aan inwoners die nog onvoldoende worden ondersteund vanuit de reguliere dienstverlening van gemeenten en UWV

Uw raad is begin september 2023 geïnformeerd over de intentie voor een totstandkoming van een regionaal werkcentrum in de arbeidsmarktregio ZHC. Gemeenten en partners binnen de regio hebben hiervoor in september 2023 een intentieovereenkomst ondertekend.

In het vierde kwartaal 2023 start de voorbereiding op het realiseren van het werkcentrum, dat doorloopt in 2024. Eind 2024 of begin 2025 wordt er volgens de planning gestart met de dienstverlening vanuit het werkcentrum.

Methodisch werken op basis van een integraal klantbeeld

Vaste werkwijze voor de dienstverlening aan werkzoekenden

Binnen het team participatie wordt er, naar aanleiding van het plan 'werken, werken aan en meedoen', voorbereid op een knip tussen de consulenten werk en inkomen en het maken van uniforme werkafspraken. Er zullen vaste werkafspraken gemaakt aan de hand van drie pijlers: in beeld, in contact en in beweging. Doel is een uniforme werkwijze met als uitgangspunten: dat klanten in beeld zijn, dat er contact is en dat zij in beweging zijn naar werk of andere activiteiten.

Medio 2024 zal deze vaste werkwijze geïmplementeerd worden, samen met de knip tussen de consulenten werk en de consulenten inkomen.

Onderzoek naar het aanbieden van Wmohulpmiddelen in eigen beheer

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over het aanbieden van Wmo hulpmiddelen in eigen beheer

Het huidige hulpmiddelencontract loopt af per 1 januari 2024. Omdat de periode tot 1 januari 2024 te kort was voor een onderzoek naar en eventuele implementatie van hulpmiddelen in eigen beheer, was een nieuwe aanbesteding noodzakelijk. In het belang van de zorgcontinuïteit had de aanbesteding hogere prioriteit dan het onderzoek. Om deze reden is het onderzoek naar het aanbieden van Wmo hulpmiddelen doorgeschoven naar 2024. Per 1 januari 2024 gaat de gemeente een nieuw hulpmiddelencontract aan van minimaal 2 tot maximaal 6 jaar (afhankelijk van eventuele verlenging). Tijdens de looptijd van het nieuwe contract is er ruimte voor het onderzoek naar het aanbieden van hulpmiddelen in eigen beheer. Mocht er na het onderzoek besloten worden om hulpmiddelen (gedeeltelijk) in eigen beheer te gaan aanbieden, dan is hiervoor ruimte na de einddatum van het contract.

Onderzoek naar het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening door inzet van de middelen naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK)

Inzicht in de mogelijkheden voor het versterken van de rechtszekerheid en bestaanszekerheid van inwoners

Het Bestedingsplan POK middelen is op 1 juni 2023 vastgesteld door de raad. In het plan zijn maatregelen opgenomen ter verbetering van de dienstverlening. Iedere maatregel heeft zijn eigen tijdslijn. De activiteiten voor het uitvoeren van de maatregelen die vanaf 2023 gepland staan, zijn reeds gestart.

Onderzoek naar het verbreden van het jeugd sporten cultuurfonds

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over het verbreden van het jeugdsport en cultuurfonds

Het onderzoek naar het verbreden van het jeugdfonds sport & cultuur is afgerond. De aanbevelingen uit het onderzoek hebben geleid tot het opstarten van een volwassenenfonds voor sport & cultuur. Sinds 1 juli 2023 kunnen inwoners met een minimuminkomen (tot 130%) hier een aanvraag doen. Ook is het- door een amendement in de gemeenteraad- mogelijk gemaakt voor kinderen om zowel een aanvraag voor sport als cultuur te doen. De mate waarin er gebruik wordt gemaakt van deze regelingen wordt gemonitord via de jaarrapportages van het jeugdfonds en het volwassenenfonds.

Uitvoeren van een armoedemonitor

Inzicht in armoede en het gebruik van minimaregelingen

De armoedemonitor 2022 is in oktober 2023 ter informatie aangeboden aan uw raad.

Belangrijke conclusies zijn dat het aantal minimahuishoudens in Pijnacker-Nootdorp stabiel is en dat de kenmerken van deze huishoudens passen in het landelijke beeld, maar dat het bereik van de meeste minimaregelingen achter blijft bij vergelijkbare gemeenten. De monitor geeft ons meer inzicht in armoede in onze gemeente, waardoor we hier gerichter aan kunnen werken. Aandachtspunten uit de monitor worden meegenomen in de uitvoering van het Actieplan Bestaanszekerheid en in de nieuwe visie op het sociaal domein rondom het thema bestaanszekerheid.

Voorbereiding op de transitie inkoop Wmo-zorg van H6 naar H5

Aangepaste beleidsregels en verordening Wmo, waar nodig herindicatie cliënten met individuele begeleiding en groepsbegeleiding, (bij)scholen consulenten en inrichten ICT

Per 1 januari 2024 zullen wij Wmo-begeleiding gaan inkopen via de H5-regio. Binnen de H5 vindt zorginkoop plaats via een andere systematiek, resultaatgerichte indicaties.

Door middel van een intern project wordt de transitie op deze andere systematiek voorbereid. Eind oktober hebben de Wmo-consulenten scholing gekregen voor deze werkwijze. In november wordt de Wmo-verordening die deze systematiek mogelijk maakt voorgelegd aan de raad. Tegelijkertijd worden de ICT-systemen ook voorbereid op de transitie. Waar nodig worden voor het einde van het jaar herindicaties gedaan.

Het project loopt volgens planning om per 1 januari 2024 zorg in te kopen via de H5.

Hoofdactiviteit (rol): 2. We continueren de maatregelen om de kosten te beheersen en de kwaliteit te borgen

Aanpak kostenontwikkeling Jeugdhulp

Resultaten volgens het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein’

Maatregelen ter verhoging van de kwaliteit en beheersing van kosten zijn uitgewerkt in het interventieplan 'Grip op het sociaal domein'. Deze maatregelen laten positieve resultaten zien. De resultaten kunt u terugvinden in de eindevaluatie op het interventieplan 'Grip op het sociaal domein' die begin oktober 2023 ter informatie naar uw raad is gestuurd. De nieuwe kostenstijging in de jeugdhulp vragen echter om meer en nieuwe inzet. Hiervoor wordt het Programma Kostenbeheersing Sociaal Domein opgestart.

Aanpak transformatie, zowel lokaal als regionaal uitvoeren en monitoren van de ambities van de Regiovisie jeugdhulp 2021-2026

Resultaten volgens het Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2023, inclusief oplevering van de Regiomonitor 2022

Met de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden zijn de inhoudelijke speerpunten vastgelegd, inclusief de samenwerking hierin tussen de gemeenten, samenwerkingspartners en betrokkenen (ouders en ervaringsdeskundigen). Ook is de verbinding gemaakt tussen jeugdhulp en andere onderwerpen in het sociaal domein. Het richt zich vooral op kinderen gezinnen in kwetsbare situaties. Op basis van de in juli 2023 opgeleverde tweede regiomonitor is het Regionale Uitvoeringsplan 2023-2024 opgesteld en door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin is focus aangebracht in relatie tot actuele ontwikkelingen ten aanzien het nijpende personeelstekort in de jeugdhulp, het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming en de Hervormingsagenda Jeugd. Prioriteiten liggen de komende jaren op de aanpak van de wachttijden in de jeugdhulp, af- en ombouw van gesloten jeugdzorg en versterking van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.

Inrichten informatievoorziening en kwaliteit data ten behoeve van sturing van de raad

Rapportage met daarin gebundelde trendanalyses en ontwikkelingen binnen SD

De jaarlijkse Monitor Sociaal Domein wordt naar verwachting in oktober 2023 aangeboden aan uw raad. De toekomstige vorm van informatievoorziening richting de raad zal daarnaast een onderwerp zijn binnen de nieuwe visie op het sociaal domein, die naar verwachting in het tweede kwartaal 2024 ter besluitvorming aan uw raad wordt voorgelegd.

Nieuwe maatregel interventieplan Wmo: onderzoek naar de mogelijkheden tot kostenbesparing voorziening hulp bij het huishouden

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen naar de mogelijkheden voor het beheersen van de kosten en verbeteren van kwaliteit voorziening hulp in het huishouden

Het onderzoeksrapport is opgeleverd in Q4 2022. Twee kostenbesparende maatregelen uit het rapport zijn geïmplementeerd: 1) lager indiceren wanneer de klant dat voorstelt en 2) overstappen naar het HHM normenkader voor hulp bij het huishouden. Een derde maatregel rondom een voucher voor huishoudelijke hulp staat on hold in afwachting van regionale ontwikkelingen.

Voorbereiden op het actualiseren van de visie op het sociaal domein, waaronder in ieder geval de thema's bestaanszekerheid, kansengelijkheid en positieve gezondheid

Projectplan voorzien van de activiteiten, planning, structuur, organisatie en eventueel benodigd budget om te komen tot een geactualiseerde visie op het sociaal domein

Op 1 juni 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met de startnotitie Visie op het sociaal domein. Hiermee zijn de activiteiten, de planning en de organisatie om te komen tot een nieuwe visie vastgesteld. Tevens is budget toegekend om de participatie met partnerorganisaties, inwoners en de gemeenteraad vorm te geven. De participatie is in oktober 2023 afgerond. De input uit de participatie wordt meegenomen in de nieuw te ontwikkelen Visie op het sociaal domein. Wij verwachten de nieuwe visie in het tweede kwartaal 2024 ter besluitvorming aan de gemeenteraad te kunnen voorleggen.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2023

Mutaties Najaarsnota 2023

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2023

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

7 Individuele voorzieningen

630 - Inkomensregelingen

-11.235

6.923

-4.312

-1.731

581

-1.150

-12.966

7.504

-5.462

640 - WSW en beschut werk

-331

0

-331

12

0

12

-319

0

-319

650 - Arbeidsparticipatie

-1.197

0

-1.197

-12

0

-12

-1.209

0

-1.209

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-4.735

225

-4.510

-226

0

-226

-4.961

225

-4.736

671A - Hulp bij huishouden (WMO)

-3.843

0

-3.843

-363

0

-363

-4.206

0

-4.206

671B - Begeleiding (WMO)

-2.264

0

-2.264

-149

0

-149

-2.413

0

-2.413

671C - Dagbesteding (WMO)

-108

0

-108

0

0

0

-108

0

-108

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

0

0

0

0

0

0

0

0

0

672A - Jeugdhulp begeleiding

-3.345

0

-3.345

-162

0

-162

-3.507

0

-3.507

672B - Jeugdhulp behandeling

-776

0

-776

-212

0

-212

-988

0

-988

672C - Jeugdhulp dagbesteding

-733

0

-733

0

0

0

-733

0

-733

672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig

-646

11

-635

-76

0

-76

-722

11

-711

673A - Pleegzorg

-728

0

-728

-199

0

-199

-927

0

-927

673B - Gezinsgericht

-297

0

-297

-81

0

-81

-378

0

-378

673C - Jeughulp met verblijf overig

-826

0

-826

-226

0

-226

-1.052

0

-1.052

674A - Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf

-3.890

0

-3.890

-1.289

0

-1.289

-5.179

0

-5.179

674B - Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

-1.789

0

-1.789

-488

0

-488

-2.277

0

-2.277

681A - Beschermd wonen (WMO)

-120

589

469

0

0

-120

589

469

681B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO)

-296

0

-296

75

0

75

-221

0

-221

682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18-

0

0

0

0

0

0

0

0

0

682A - Jeugdbescherming

-452

0

-452

0

0

0

-452

0

-452

682B - Jeugdreclassering

-54

0

-54

0

0

0

-54

0

-54

Mutaties reserves

630 - Inkomensregelingen

0

1.120

1.120

0

0

0

0

1.120

1.120

640 - WSW en beschut werk

0

0

0

0

0

0

0

0

0

650 - Arbeidsparticipatie

0

0

0

0

0

0

0

0

0

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

0

35

35

0

0

0

0

35

35

672A - Jeugdhulp begeleiding

-11

1.039

1.028

0

0

0

-11

1.039

1.028

681A - Beschermd wonen (WMO)

-589

243

-346

0

0

0

-589

243

-346

Totaal

-38.265

10.185

-28.080

-5.127

581

-4.546

-43.392

10.766

-32.626

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2023 worden toegelicht:

630 Inkomensregelingen

Voor het onderdeel Participatie zijn de budgetten voor bijstandsuitkeringen aangepast aan de bijgestelde (lagere) Rijksinkomsten BUIG, dit levert een netto nadeel op van € 1.150.000.

Het tekort is het gevolg van een combinatie van factoren: enerzijds lagere inkomsten vanwege de bekostigingssystematiek van de BUIG die naar realisatie in het jaar T minus 1 kijkt en anderzijds door een toename van de instroom in de bijstand vanwege een hogere taakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders en de groei van onze gemeente.

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Voor Wmo voorzieningen wordt het budget op basis van de stand van uitgaven per september bijgesteld met € 226.000 (nadeel). De toename in het aantal toegekende voorzieningen en de zeer hoge indexatie van 14% als gevolg van de inflatie veroorzaken de stijging van de uitgaven.

671a Hulp bij het huishouden

Het budget voor hulp bij het huishouden wordt verhoogd met € 363.000 (nadeel). Dit komt door de verwachte trendmatige toename van het aantal inwoners dat aanspraak maakt op deze voorziening en een bovengemiddelde indexatie.

671b Begeleiding (WMO)

Het budget van Begeleiding (WMO) wordt met € 149.000 aangepast (nadeel). Het beroep op deze voorziening neemt toe. Daarnaast is de indexatie in 2023 relatief hoog geweest en zien we ook de intensiteit (het aandeel specialistische begeleiding) toenemen. Dit laatste is in lijn met de toenemende vergrijzing.

672a Jeugdhulp begeleiding tot en met 674b Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf

De budgetten voor Jeugdhulp gecontracteerd via de H10 worden met € 2.700.000 (nadeel) aangepast aan de meest recente prognose van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden. De stabilisatie van de kostenontwikkeling en de daling in 2022 zijn omgeslagen in een kostenstijging. De factoren die hieraan ten grondslag liggen zijn: een lichte stijging van het aantal unieke klanten die gebruik maakt van de voorzieningen Jeugdhulp. Daarnaast een toename van de inzet van duurder voorzieningen in antwoord op zwaarder zorgvragen en als laatste een relatief hoge indexatie en tariefstijgingen als gevolg van groepsverkleining.

681b Maatschappelijke- en vrouwenopvang

De afrekening van de bijdrage aan Veilig Thuis is € 62.000 (voordeel).