Veiligheid en duurzaamheid

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 08 Veiligheid en duurzaamheid

Hoofdactiviteit (rol): 1. We werken samen met inwoners, organisaties, onder-nemers, brandweer en politie aan de veiligheid in onze wijken en buurten

Beschrijving en afbakening van het proces om te komen tot een geactualiseerd beleidskader Wijken die Werken

Een door het college vastgestelde startnotitie wordt ter informatie aan de raad aangeboden

Op basis van de visie sociaal domein en de uitkomsten van de evaluatie van het huidig beleidskader wijken die werken, wordt eind 2024 bepaald of er een nieuw beleidskader komt of dat er een concreet werkplan gemaakt wordt voor de wijze waarop we invulling geven aan wijkgericht werken in Pijnacker-Nootdorp.

Het college stelt een tweejarige uitvoeringsplan veiligheid op en de raad wordt hierover geïnformeerd

Uitvoeringsplan wordt in 2023 ter informatie aan de raad aangeboden

Het tweejarig uitvoeringsplan integrale veiligheid 2023 - 2024 is in mei 2023 door het college vastgesteld en vervolgens ter informatie aan de raad verstuurd.

Het nieuwe integrale veiligheidsplan wordt in samenwerking met stakeholders opgesteld en ter besluitvorming aan de raad voorgelegd

Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 wordt in 2023 vastgesteld

Het Integraal veiligheidsplan 2023 - 2026 is in juni 2023 door de raad vastgesteld.

Met stakeholders evalueren van het beleidskader Wijken die Werken

Evaluatieverslag

Na de vaststelling van de visie op het sociaal domein zal eind 2024 een evaluatie plaatsvinden van het huidig beleidskader wijken die werken. Hierbij worden de partners vanuit het netwerkoverleg wijken die werken betrokken.

Opstellen evenementenbeleid

Nota evenementenbeleid

Het uitvoeringsbeleid evenementen wordt naar verwachting in december 2023 in concept door het college en burgemeester vastgesteld. Vervolgens wordt het bij de evenementenorganisaties voorgelegd ter consultatie. Nadat het beleid definitief is vastgesteld wordt de raad actief geïnformeerd. Dit zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 zijn.

Opstellen van standplaatsenbeleid

Nota standplaatsenbeleid

Het standplaatsenbeleid wordt naar verwachting in december in concept door het college vastgesteld. Het concept wordt aan de standplaatshouders ter consultatie voorgelegd. Na definitieve vaststelling van het beleid wordt de raad actief geïnformeerd.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Ondermijning tegen gaan

Er wordt uitvoering gegeven aan het in 2022 vastgestelde plan van aanpak ondermijning

Informatienota over inzet en resultaten op het gebied van integrale veiligheid

Er wordt conform het Uitvoeringsplan integrale veiligheid 2023 - 2024 en het plan van aanpak ondermijning uitvoering gegeven aan diverse thema's op het gebied van integrale veiligheid. Eind 2023 wordt een informatienota aan de raad verstuurd met een terugkoppeling over welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en welke resultaten tot op dat moment zijn bereikt.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Duurzaam-heid versnellen, intensi-vering en verbreden

Duurzaamheidscoaches en centrale inkoop

Integrale voortgangsrapportage energie

De duurzaamheidscoaches zijn operationeel. Tijdens de zomermaanden worden er minder aanvragen gedaan voor adviezen. We verwachten dat dit in het najaar weer aantrekt. Voor 's-Gravenhout is een centrale inkoopactie gestart voor warmtepompen en loopt er een centrale inkoopactie voor isolatie.

Starten met het opstellen van wijkuitvoeringsplannen en opleveren van het wijkuitvoeringsplan Klapwijk

Uitvoeringsplan Klapwijk

Eind oktober 2023 wordt bekend of in Klapwijk de eerste aanbiedingen om op het warmtenet aan te sluiten in voldoende mate zijn geaccepteerd. Bij minimaal 50% deelname zal de aanleg van het warmtenet starten in Q1 2024. Indien er minder deelname is, gaan we bekijken wat dan verstandig is.

Uit de scenariostudie voor het regionaal warmtenetwerk is gebleken dat het voor de hand ligt om in Nootdorp te starten met de wijkuitvoeringsplannen omdat daar als eerste voldoende warmte beschikbaar is. Voor Nootdorp worden de wijkuitvoeringplannen ingepland vanaf het derde kwartaal 2023, voor Pijnacker vanaf het derde kwartaal 2024 en Delfgauw in 2025.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Aandacht voor lucht-, water- en bodem-kwaliteit en geluid

Het opstellen van een (wettelijk verplicht) omgevingsprogramma geluid (voorheen: actieplan geluid)

Omgevingsprogramma geluid

Het opstellen van het actieplan geluid vraagt meer tijd dan verwacht. Er is advies is gevraagd bij het milieuplatform. We verwachten dat het actieplan geluid uiterlijk in het tweede kwartaal van 2024 kan worden vastgesteld. Hiermee voldoen we aan de wettelijke eisen.

Het opstellen van een kaderstellende notitie omgevingsprogramma leefkwaliteit/ omgevingskwaliteit

Kaderstellende notitie (omgevingsprogramma) leefkwlaiteit/ omgevingskwaliteit

Omdat voor het actieplan geluid meer tijd nodig is, volgt de kaderstellende omgevingskwaliteit iets later. De kaderstellende notitie omgevingskwaliteit wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 wordt opgeleverd.

Uitvoeren beheer en onderhoud gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam Voorburg volgens de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater

Uitvoering conform Gemeenschappelijke regeling

De dienstverleningsovereenkomsten zijn voor 2023 verlengd en akkoord bevonden door de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling. De uitvoering van de overeenkomsten wordt verzorgd door het NADgemalenbeheer.

Uitvoeren gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2025

Uitvoering geschied conform vastgesteld gemeenteiljk rioleringsplan 2022 -2025

Het rioleringsbeheer wordt volgens het rioleringsplan uitgevoerd. Het beheer betreft de voorzieningen voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater

Uitvoeren NHI en extra aandacht vragen voor afvalscheiding dmv communicatiecampagne en inzet van grondstofcoaches

communicatiecampagne

"In 2022 is de invoering van HNI afgerond. Sinds het besluit tot de invoering van HNI in 2015 is het aanbod aan fijn huishoudelijk restafval met 25% gedaald. Van 216 kg in 2016, naar 161 kg in 2022. Om de gestelde VANG doelen (100 kg fijn en grof restafval en 75% afvalscheiding) te behalen is een trendbreuk nodig.

In het raadsakkoord is opgenomen dat de doorontwikkeling van het afvalbeleid wordt opgestart. In april heeft de Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten (NVRD) een presentatie aan de raad gegeven en inzichtelijk gemaakt wat andere gemeenten doen die de beleidsdoelen wel hebben gehaald. Ook heeft de Rekenkamercommissie in juni een rapportage met aanbevelingen opgeleverd. De raad heeft op 21 september de aanbevelingen vastgesteld en een opdracht voor het college geformuleerd. In november wordt een startnotitie aan de raad aangeboden voor het proces van de doorontwikkeling.

Verder is in 2023 is door middel van monitoring door grondstofcoaches en communicatie extra aandacht gegeven aan het terugdringen van afkeur bij PMD en GFTE."

Hoofdactiviteit (rol): 5. Het verbeteren toezicht en handhaving

Uitvoering geven aan het VTH beleidsplan en Uitvoeringsplan

Informatienota over inzet en resultaten op het gebied van integrale veiligheid

In 2023 is gewerkt aan de jaarverslagen 2021 en 2022 alsmede het Uitvoeringsplan 2023 VTH WABO. Deze documenten worden ter informatie aangeboden aan de gemeenteraad in het vierde kwartaal 2023.

Op dit moment wordt voor de ontwikkeling van het VTH beleid een externe partij gezocht. De verwachting is dat de beleidsontwikkeling in 2023 kan starten. Oplevering wordt verwachting het eerste kwartaal 2024.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2023

Mutaties Najaarsnota 2023

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2023

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

8 Veiligheid en duurzaamheid

110 - Crisisbeheersing en brandweer

-3.954

0

-3.954

-486

0

-486

-4.440

0

-4.440

120 - Openbare orde en veiligheid

-2.561

336

-2.225

-95

0

-95

-2.656

336

-2.320

720 - Riolering

-6.061

7.607

1.546

-544

0

-544

-6.605

7.607

1.002

730 - Afval

-6.775

8.134

1.359

-311

-20

-331

-7.086

8.114

1.028

740 - Milieubeheer

-3.263

900

-2.363

-708

383

-325

-3.971

1.283

-2.688

Mutaties reserves

110 - Crisisbeheersing en brandweer

0

0

0

0

396

396

0

396

396

120 - Openbare orde en veiligheid

0

0

0

0

0

0

0

0

0

720 - Riolering

0

0

0

0

0

0

0

0

0

730 - Afval

0

0

0

0

0

0

0

0

0

740 - Milieubeheer

0

514

514

0

-120

-120

0

394

394

Totaal

-22.614

17.491

-5.123

-2.144

639

-1.505

-24.758

18.130

-6.628

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2023 worden toegelicht:

110 Crisisbeheersing en brandweer

De regeling functioneel leeftijdsontslag (FLO) is door de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) geactualiseerd. Dit heeft tot gevolg dat de hiervoor ingestelde voorziening FLO brandweer met € 396.000 wordt aangevuld ten laste van de algemene reserve.

Op basis van de bijgestelde Begroting 2023 van de VRH is de gemeentelijke bijdrage met € 145.000 naar boven bijgesteld. Op basis van de Jaarstukken 2022 wordt € 80.000 terugontvangen.

120 Openbare orde en veiligheid

Voor het integraal veiligheidsplan is een bedrag van € 95.000 beschikbaar gesteld vanuit de stelpost Enecogelden in programma 10. Dit heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

720 Riolering

Bij de Kadernota 2023 is de investeringsplanning geactualiseerd en de rekenrente bijgesteld van 1,5% naar 1,0%. Dit heeft voor het taakveld riolering lagere lasten tot gevolg. Deze worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering.

730 Afval

Als gevolg van onvoorziene prijsstijgingen heeft Avalex haar ontwerpbegroting 2023 moeten herzien. De gemeentelijke bijdrage wordt hierdoor met € 330.000 (nadeel) verhoogd.

740 Milieubeheer

De hogere lasten van € 708.000 worden als volgt verklaard:

Voor verduurzaming van de gemeentelijke woningvoorraad is een bedrag beschikbaar gesteld vanuit de stelpost 'Enecogelden' uit programma 10 € 500.000 (nadeel). Dit heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.

Een voorgenomen onttrekking aan de bestemmingsreserve Energieneutrale gemeenten voor de dekking van ingehuurd personeel wordt teruggedraaid ad. € 120.000. De benodigde capaciteit wordt gedekt uit een SPUK.

Daarnaast is een tweetal SPUK- subsidies ontvangen. Het betreft 'Lokale Aanpak Isolatie' ad. € 183.960 en 'Aanpak energiearmoede' ad. € 179.322 (nadeel). Hier tegenover staan baten voor de SPUK subsidies 'Lokale Aanpak Isolatie' en 'Aanpak Energiearmoede' ad. € 363.000 (voordeel).