Veiligheid en duurzaamheid
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 08 Veiligheid en duurzaamheid | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. We werken samen met inwoners, organisaties, onder-nemers, brandweer en politie aan de veiligheid in onze wijken en buurten | |||
Beschrijving en afbakening van het proces om te komen tot een geactualiseerd beleidskader Wijken die Werken | Een door het college vastgestelde startnotitie wordt ter informatie aan de raad aangeboden | Op basis van de visie sociaal domein en de uitkomsten van de evaluatie van het huidig beleidskader wijken die werken, wordt eind 2024 bepaald of er een nieuw beleidskader komt of dat er een concreet werkplan gemaakt wordt voor de wijze waarop we invulling geven aan wijkgericht werken in Pijnacker-Nootdorp. | |
Het college stelt een tweejarige uitvoeringsplan veiligheid op en de raad wordt hierover geïnformeerd | Uitvoeringsplan wordt in 2023 ter informatie aan de raad aangeboden | Het tweejarig uitvoeringsplan integrale veiligheid 2023 - 2024 is in mei 2023 door het college vastgesteld en vervolgens ter informatie aan de raad verstuurd. | |
Het nieuwe integrale veiligheidsplan wordt in samenwerking met stakeholders opgesteld en ter besluitvorming aan de raad voorgelegd | Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 wordt in 2023 vastgesteld | Het Integraal veiligheidsplan 2023 - 2026 is in juni 2023 door de raad vastgesteld. | |
Met stakeholders evalueren van het beleidskader Wijken die Werken | Evaluatieverslag | Na de vaststelling van de visie op het sociaal domein zal eind 2024 een evaluatie plaatsvinden van het huidig beleidskader wijken die werken. Hierbij worden de partners vanuit het netwerkoverleg wijken die werken betrokken. | |
Opstellen evenementenbeleid | Nota evenementenbeleid | Het uitvoeringsbeleid evenementen wordt naar verwachting in december 2023 in concept door het college en burgemeester vastgesteld. Vervolgens wordt het bij de evenementenorganisaties voorgelegd ter consultatie. Nadat het beleid definitief is vastgesteld wordt de raad actief geïnformeerd. Dit zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 zijn. | |
Opstellen van standplaatsenbeleid | Nota standplaatsenbeleid | Het standplaatsenbeleid wordt naar verwachting in december in concept door het college vastgesteld. Het concept wordt aan de standplaatshouders ter consultatie voorgelegd. Na definitieve vaststelling van het beleid wordt de raad actief geïnformeerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Ondermijning tegen gaan | |||
Er wordt uitvoering gegeven aan het in 2022 vastgestelde plan van aanpak ondermijning | Informatienota over inzet en resultaten op het gebied van integrale veiligheid | Er wordt conform het Uitvoeringsplan integrale veiligheid 2023 - 2024 en het plan van aanpak ondermijning uitvoering gegeven aan diverse thema's op het gebied van integrale veiligheid. Eind 2023 wordt een informatienota aan de raad verstuurd met een terugkoppeling over welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en welke resultaten tot op dat moment zijn bereikt. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Duurzaam-heid versnellen, intensi-vering en verbreden | |||
Duurzaamheidscoaches en centrale inkoop | Integrale voortgangsrapportage energie | De duurzaamheidscoaches zijn operationeel. Tijdens de zomermaanden worden er minder aanvragen gedaan voor adviezen. We verwachten dat dit in het najaar weer aantrekt. Voor 's-Gravenhout is een centrale inkoopactie gestart voor warmtepompen en loopt er een centrale inkoopactie voor isolatie. | |
Starten met het opstellen van wijkuitvoeringsplannen en opleveren van het wijkuitvoeringsplan Klapwijk | Uitvoeringsplan Klapwijk | Eind oktober 2023 wordt bekend of in Klapwijk de eerste aanbiedingen om op het warmtenet aan te sluiten in voldoende mate zijn geaccepteerd. Bij minimaal 50% deelname zal de aanleg van het warmtenet starten in Q1 2024. Indien er minder deelname is, gaan we bekijken wat dan verstandig is. | |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Aandacht voor lucht-, water- en bodem-kwaliteit en geluid | |||
Het opstellen van een (wettelijk verplicht) omgevingsprogramma geluid (voorheen: actieplan geluid) | Omgevingsprogramma geluid | Het opstellen van het actieplan geluid vraagt meer tijd dan verwacht. Er is advies is gevraagd bij het milieuplatform. We verwachten dat het actieplan geluid uiterlijk in het tweede kwartaal van 2024 kan worden vastgesteld. Hiermee voldoen we aan de wettelijke eisen. | |
Het opstellen van een kaderstellende notitie omgevingsprogramma leefkwaliteit/ omgevingskwaliteit | Kaderstellende notitie (omgevingsprogramma) leefkwlaiteit/ omgevingskwaliteit | Omdat voor het actieplan geluid meer tijd nodig is, volgt de kaderstellende omgevingskwaliteit iets later. De kaderstellende notitie omgevingskwaliteit wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 wordt opgeleverd. | |
Uitvoeren beheer en onderhoud gemalen in de gemeenten Delft en Leidschendam Voorburg volgens de Gemeenschappelijke regeling samenwerking gemalen en persleidingen stedelijk afvalwater | Uitvoering conform Gemeenschappelijke regeling | De dienstverleningsovereenkomsten zijn voor 2023 verlengd en akkoord bevonden door de deelnemers van de gemeenschappelijke regeling. De uitvoering van de overeenkomsten wordt verzorgd door het NADgemalenbeheer. | |
Uitvoeren gemeentelijk Rioleringsplan 2022-2025 | Uitvoering geschied conform vastgesteld gemeenteiljk rioleringsplan 2022 -2025 | Het rioleringsbeheer wordt volgens het rioleringsplan uitgevoerd. Het beheer betreft de voorzieningen voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater | |
Uitvoeren NHI en extra aandacht vragen voor afvalscheiding dmv communicatiecampagne en inzet van grondstofcoaches | communicatiecampagne | "In 2022 is de invoering van HNI afgerond. Sinds het besluit tot de invoering van HNI in 2015 is het aanbod aan fijn huishoudelijk restafval met 25% gedaald. Van 216 kg in 2016, naar 161 kg in 2022. Om de gestelde VANG doelen (100 kg fijn en grof restafval en 75% afvalscheiding) te behalen is een trendbreuk nodig. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Het verbeteren toezicht en handhaving | |||
Uitvoering geven aan het VTH beleidsplan en Uitvoeringsplan | Informatienota over inzet en resultaten op het gebied van integrale veiligheid | In 2023 is gewerkt aan de jaarverslagen 2021 en 2022 alsmede het Uitvoeringsplan 2023 VTH WABO. Deze documenten worden ter informatie aangeboden aan de gemeenteraad in het vierde kwartaal 2023. |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2023 | Mutaties Najaarsnota 2023 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
8 Veiligheid en duurzaamheid | |||||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | -3.954 | 0 | -3.954 | -486 | 0 | -486 | -4.440 | 0 | -4.440 |
120 - Openbare orde en veiligheid | -2.561 | 336 | -2.225 | -95 | 0 | -95 | -2.656 | 336 | -2.320 |
720 - Riolering | -6.061 | 7.607 | 1.546 | -544 | 0 | -544 | -6.605 | 7.607 | 1.002 |
730 - Afval | -6.775 | 8.134 | 1.359 | -311 | -20 | -331 | -7.086 | 8.114 | 1.028 |
740 - Milieubeheer | -3.263 | 900 | -2.363 | -708 | 383 | -325 | -3.971 | 1.283 | -2.688 |
Mutaties reserves | |||||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 0 | 0 | 396 | 396 | 0 | 396 | 396 |
120 - Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
720 - Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
730 - Afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
740 - Milieubeheer | 0 | 514 | 514 | 0 | -120 | -120 | 0 | 394 | 394 |
Totaal | -22.614 | 17.491 | -5.123 | -2.144 | 639 | -1.505 | -24.758 | 18.130 | -6.628 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2023 worden toegelicht:
110 Crisisbeheersing en brandweer
De regeling functioneel leeftijdsontslag (FLO) is door de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) geactualiseerd. Dit heeft tot gevolg dat de hiervoor ingestelde voorziening FLO brandweer met € 396.000 wordt aangevuld ten laste van de algemene reserve.
Op basis van de bijgestelde Begroting 2023 van de VRH is de gemeentelijke bijdrage met € 145.000 naar boven bijgesteld. Op basis van de Jaarstukken 2022 wordt € 80.000 terugontvangen.
120 Openbare orde en veiligheid
Voor het integraal veiligheidsplan is een bedrag van € 95.000 beschikbaar gesteld vanuit de stelpost Enecogelden in programma 10. Dit heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.
720 Riolering
Bij de Kadernota 2023 is de investeringsplanning geactualiseerd en de rekenrente bijgesteld van 1,5% naar 1,0%. Dit heeft voor het taakveld riolering lagere lasten tot gevolg. Deze worden verrekend met de egalisatievoorziening riolering.
730 Afval
Als gevolg van onvoorziene prijsstijgingen heeft Avalex haar ontwerpbegroting 2023 moeten herzien. De gemeentelijke bijdrage wordt hierdoor met € 330.000 (nadeel) verhoogd.
740 Milieubeheer
De hogere lasten van € 708.000 worden als volgt verklaard:
Voor verduurzaming van de gemeentelijke woningvoorraad is een bedrag beschikbaar gesteld vanuit de stelpost 'Enecogelden' uit programma 10 € 500.000 (nadeel). Dit heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat.
Een voorgenomen onttrekking aan de bestemmingsreserve Energieneutrale gemeenten voor de dekking van ingehuurd personeel wordt teruggedraaid ad. € 120.000. De benodigde capaciteit wordt gedekt uit een SPUK.
Daarnaast is een tweetal SPUK- subsidies ontvangen. Het betreft 'Lokale Aanpak Isolatie' ad. € 183.960 en 'Aanpak energiearmoede' ad. € 179.322 (nadeel). Hier tegenover staan baten voor de SPUK subsidies 'Lokale Aanpak Isolatie' en 'Aanpak Energiearmoede' ad. € 363.000 (voordeel).