Mobiliteit
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 03 Mobiliteit | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)-inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag | |||
Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid | Onder meer: verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp en besluitvorming Verlengde Komkomerweg | Kerkweg/Veenweg | |
Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets' | Onder meer: verbetering verkeersveiligheid kruispuntenKatwijkerlaan/ Nieuwkoopseweg en Katwijkerlaan/ Reesloot | Verkeersveiligheid kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit | |||
Herijken parkeerbeleid | Herijkt parkeerbeleid | In maart 2023 heeft de raad de startnotitie 'actualisatie parkeerbeleid' vastgesteld. In september 2023 heeft de informatieavond voor de raad plaatsgevonden. De raad wordt in februari/maart 2024 geïnformeerd over de uitkomsten van de inspraak, de eerste bevindingen en dilemma's. De verwachting is dat een voorstel voor het nieuwe parkeerbeleid in de tweede helft van 2024 aan de raad kan worden aangeboden. | |
Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets' | Onder meer: Uitwerking metropolitane fietsroutes | MFR fietsroute Delft-Rotterdam | |
Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten' | Inrichtingsplannen stattionsgebieden Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en woningbouw Centrumlijn | De projectopdracht voor de opwaardering van metrostation Nootdorp en het omliggend gebied is in voorbereiding. In de projectopdracht wordt bepaald wie aan het project gaat werken als ook het budget en tijdsplanning van het ontwikkeltraject. Daarnaast wordt benoemd hoe afstemming met MRDH en RET plaatsvindt, als ook het participatietraject met bewoners, ondernemers en werknemers. De raad wordt in het eerste kwartaal van 2024 in het kader van de actieve informatieplicht hierover geïnformeerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte | |||
Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting & verkeersregelinstallaties | Uitgevoerd Beheer conform de Beheerplannen | De uitvoeringsactiviteiten binnen de huidige beheerplannen 2023 verlopen niet allemaal volgens planning. Dit heeft onder meer te maken met een tekort aan personeel, stijgende marktprijzen en langere levertijden. Diverse activiteiten zullen medio 2024 worden uitgevoerd waarbij ook wordt bekeken om ‘’werk met werk te maken’’Het college heeft eerder aan de raad toegezegd naar een oplossing te zoeken voor dit knelpunt. Het uiteindelijke doel is om bij de Kadernota 2024 de verbeterde werkwijze te implementeren en jaarlijks te evalueren. . | |
Hoofdactiviteit (rol): 4. Samen met de MRDH werken aan de instand-houding van een dekkend netwerk aan ov voorzieningen | |||
Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling MRDH | Deelname aan MRDH-project voor uitbreiding van metro-capaciteit E-lijn richting Den Haag | De MRDH en RET zijn bezig met de uitwerking van de capaciteitsuitbreiding naar 12 ritten per uur. Deze frequentieverhoging wordt naar verwachting in 2030 gerealiseerd. Op dit moment wordt met de betrokken gemeenten overleg gevoerd over de samenwerkingsafspraken die in een Bestuurlijke Overeenkomst Metronet (BOK) worden vastgelegd. De BOK wordt op z'n vroegst in het laatste kwartaal van 2023 verwacht. | |
Hoofdactiviteit (rol): 5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer | |||
Uitvoeren Laadvisie 'Opgeladen naar 2030' | Faciliteren plaatsing van laadpalen | In 2023 zijn er in de gemeente 25 openbare laadpalen geplaatst door EQUANS op grond van de in 2021 gesloten concessieovereenkomst. Totaal zijn er nu 198 laadpalen. Er zijn nog 48 laadpalen in aanvraag. De laadpalen worden geplaatst volgens het in 2020 vastgestelde locatieplan van de gemeente. Het aantal aanvragen is inmiddels zo groot dat het locatieplan van 2020 niet meer voldoet. Daarom gaan we in 2024 een nieuwe prognose maken voor laadpalen in de komende 5 jaar. Dit wordt in een nieuw locatieplan vastgelegd met een verkeersbesluit. |
Wat gaat het kosten ?
De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:
Taakvelden per programma | Begroting inclusief mutaties Kadernota 2023 | Mutaties Najaarsnota 2023 | Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen € 1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
3 Mobiliteit | |||||||||
210 - Verkeer en wegen | -8.471 | 516 | -7.955 | 819 | 100 | 919 | -7.652 | 616 | -7.036 |
220 - Parkeren | -35 | 0 | -35 | 0 | 0 | 0 | -35 | 0 | -35 |
Mutaties reserves | |||||||||
210 - Verkeer en wegen | -3.207 | 4.923 | 1.716 | -1.090 | 70 | -1.020 | -4.297 | 4.993 | 696 |
Totaal | -11.713 | 5.439 | -6.274 | -271 | 170 | -101 | -11.984 | 5.609 | -6.375 |
De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2023 worden toegelicht:
210 Verkeer en wegen
De lagere lasten van € 819.000 worden als volgt verklaard:
Door de verschuiving van de begrote bijdrage aan gemeente Delft voor de realisatie van het fietsviaduct als onderdeel van de Metropolitane Fietsroute van € 1.020.000 die wordt gestort in de bestemmingsreserve metropolitane fietsroutes, ontstaan lagere lasten in de exploitatie en een hogere storting in de mutaties reserves.
Daarnaast is voor € 186.000 aanvullend budget opgenomen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn eindafrekeningen van investeringen in openbare verlichting die in 2022 reeds waren afgesloten € 60.000 (nadeel). Het budget voor elektraverbruik is verhoogd als gevolg van de prijsstijgingen € 60.000 (nadeel). Tot slot worden extra kosten gemaakt voor herstel van schade aan gemeentelijke eigendommen € 70.000 (nadeel).
De hogere baten van € 30.000 worden veroorzaakt door extra inkomsten als gevolg van eerder genoemde schade aan gemeentelijke eigendommen die verhaald is op veroorzakers € 100.000 (voordeel) en een lagere degeneratievergoeding van KPN € 70.000 (nadeel). De bestemmingreserve Degeneratiekosten wordt hiermee verlaagd met € 70.000 en wordt toegevoegd aan de algemene reserve.