Mobiliteit

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)-inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Onder meer: verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp en besluitvorming Verlengde Komkomerweg

Kerkweg/Veenweg

In 2022 is met betrokkenen van gedachten gewisseld over de mogelijkheden om de verkeersveiligheid op de Kerkweg, Veenweg en Oudeweg in Nootdorp te vergroten. Aan de hand van de reacties zijn twee herinrichtingsrichtingen uitgewerkt die in november 2022 zijn gepresenteerd. Eind 2023 wordt een raadsvoorstel voorgelegd om uitvoering te geven aan het herinrichtingsvoorstel. Vooruitlopend wordt in oktober 2023 een aantal korte termijn maatregelen gerealiseerd om ervaring op te doen met verschillende typen snelheidsremmers.

Verlengde Komkommerweg
In mei 2023 heeft de raad besloten tot realisering van de Verlengde Komkommerweg. Hierna is gestart met de uitwerking van het schetsontwerp van deze weg. De daadwerkelijke realisatie is afhankelijk van het verloop van de verwervingen en de bestemmingsplanprocedure. Medio 2024 is er meer inzicht in de mogelijke planning.

Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Onder meer: verbetering verkeersveiligheid kruispuntenKatwijkerlaan/ Nieuwkoopseweg en Katwijkerlaan/ Reesloot

Verkeersveiligheid kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg
Het kruispunt wordt overzichtelijker gemaakt om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd en starten naar verwachting in het voorjaar van 2024. Het nieuwe kruispunt is dan in de zomer van 2025 gereed.

Verbetering verkeersveiligheid Katwijkerlaan/Reesloot
Er worden verschillende maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo wordt de verbindingsweg Reesloot tussen de Groenzoom en het Balijgebied als fietsstraat ingericht en wordt de fietsoversteek verbeterd.
Ook wordt een nieuwe brug aangelegd. Met fase 1, het deel tussen de Reesloot en Katwijkerlaan, is begin september 2023 gestart. De planning is dat fase 1 in de zomer van 2024 gereed is.
Fase 2, het deel bij de S-bocht Katwijkerlaan, incl. de vervanging van de brug, kan pas bij de reconstructie van de gehele Katwijkerlaan worden uitgevoerd. De planning is dat na 2025 hiermee gestart wordt.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

Herijken parkeerbeleid

Herijkt parkeerbeleid

In maart 2023 heeft de raad de startnotitie 'actualisatie parkeerbeleid' vastgesteld. In september 2023 heeft de informatieavond voor de raad plaatsgevonden. De raad wordt in februari/maart 2024 geïnformeerd over de uitkomsten van de inspraak, de eerste bevindingen en dilemma's. De verwachting is dat een voorstel voor het nieuwe parkeerbeleid in de tweede helft van 2024 aan de raad kan worden aangeboden.

Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Onder meer: Uitwerking metropolitane fietsroutes

MFR fietsroute Delft-Rotterdam
In 2023 is het verdiepende onderzoek afgerond voor deze lijn. Er is nu zicht op de meerkosten t.o.v. het eerdere raadsbesluit uit maart 2021. De raad neemt naar verwachting in november een besluit over het al dan niet doorgaan met deze route en het ter beschikking stellen van de extra benodigde financiële middelen.
Naast onze gemeente moeten ook de 3 andere gemeenten en de MRDH akkoord zijn met de meerkosten van de aanleg. Begin 2024 nemen de partijen hierover een definitief besluit.
Bij een positief besluit is oplevering van de route voorzien in 2026. De zogenoemde complexe schakels, waaronder het fietsecoduct over de A13, zijn eind 2029 gereed.

MFR fietsroute Pijnacker-Den Haag
De planning en realisatie van deze route is nog onzeker. Er zal eerst meer bestuurlijke duidelijkheid moeten zijn over o.a het vervangen van de bestaande Nieuwe Tolbrug over de Vliet bij Leidschendam. Ook in de betreffende delen in onze gemeente wordt nog gekeken naar een optimalisatie van de route. De huidige planning is dat zomer 2024 hierover meer duidelijkheid is, waarna de afspraken tussen de deelnemende gemeenten worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. Hierna volgt nog een verdiepingsslag om ook een goed beeld te krijgen van de actuele kosten.
De verwachting is dat dan begin 2025 door de raad een besluit kan worden genomen over het al dan niet doorgaan met de realisatie van deze route.

Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten'

Inrichtingsplannen stattionsgebieden Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en woningbouw Centrumlijn

De projectopdracht voor de opwaardering van metrostation Nootdorp en het omliggend gebied is in voorbereiding. In de projectopdracht wordt bepaald wie aan het project gaat werken als ook het budget en tijdsplanning van het ontwikkeltraject. Daarnaast wordt benoemd hoe afstemming met MRDH en RET plaatsvindt, als ook het participatietraject met bewoners, ondernemers en werknemers. De raad wordt in het eerste kwartaal van 2024 in het kader van de actieve informatieplicht hierover geïnformeerd.

Bij de ontwikkeling van de ruim 300 woning in Centrumlijn Noord wordt ook in een mobiltyhub voorzien met een ruime inpandige fietsenstalling, ruimte voor een fietsenmaker en een klein horecapunt . Aan de metrozijde wordt langs de hub ruimte geboden voor het parkeren van (deel)fietsen en scooters. In 2023 wordt deze hub verder uitgewerkt. De oplevering is medio 2025 gepland, gelijktijdig met de oplevering van de eerste woningen.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting & verkeersregelinstallaties

Uitgevoerd Beheer conform de Beheerplannen

De uitvoeringsactiviteiten binnen de huidige beheerplannen 2023 verlopen niet allemaal volgens planning. Dit heeft onder meer te maken met een tekort aan personeel, stijgende marktprijzen en langere levertijden. Diverse activiteiten zullen medio 2024 worden uitgevoerd waarbij ook wordt bekeken om ‘’werk met werk te maken’’Het college heeft eerder aan de raad toegezegd naar een oplossing te zoeken voor dit knelpunt. Het uiteindelijke doel is om bij de Kadernota 2024 de verbeterde werkwijze te implementeren en jaarlijks te evalueren. .

Hoofdactiviteit (rol): 4. Samen met de MRDH werken aan de instand-houding van een dekkend netwerk aan ov voorzieningen

Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling MRDH

Deelname aan MRDH-project voor uitbreiding van metro-capaciteit E-lijn richting Den Haag

De MRDH en RET zijn bezig met de uitwerking van de capaciteitsuitbreiding naar 12 ritten per uur. Deze frequentieverhoging wordt naar verwachting in 2030 gerealiseerd. Op dit moment wordt met de betrokken gemeenten overleg gevoerd over de samenwerkingsafspraken die in een Bestuurlijke Overeenkomst Metronet (BOK) worden vastgelegd. De BOK wordt op z'n vroegst in het laatste kwartaal van 2023 verwacht.

Hoofdactiviteit (rol): 5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer

Uitvoeren Laadvisie 'Opgeladen naar 2030'

Faciliteren plaatsing van laadpalen

In 2023 zijn er in de gemeente 25 openbare laadpalen geplaatst door EQUANS op grond van de in 2021 gesloten concessieovereenkomst. Totaal zijn er nu 198 laadpalen. Er zijn nog 48 laadpalen in aanvraag. De laadpalen worden geplaatst volgens het in 2020 vastgestelde locatieplan van de gemeente. Het aantal aanvragen is inmiddels zo groot dat het locatieplan van 2020 niet meer voldoet. Daarom gaan we in 2024 een nieuwe prognose maken voor laadpalen in de komende 5 jaar. Dit wordt in een nieuw locatieplan vastgelegd met een verkeersbesluit.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2023

Mutaties Najaarsnota 2023

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2023

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

3 Mobiliteit

210 - Verkeer en wegen

-8.471

516

-7.955

819

100

919

-7.652

616

-7.036

220 - Parkeren

-35

0

-35

0

0

0

-35

0

-35

Mutaties reserves

210 - Verkeer en wegen

-3.207

4.923

1.716

-1.090

70

-1.020

-4.297

4.993

696

Totaal

-11.713

5.439

-6.274

-271

170

-101

-11.984

5.609

-6.375

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2023 worden toegelicht:

210 Verkeer en wegen

De lagere lasten van € 819.000 worden als volgt verklaard:

Door de verschuiving van de begrote bijdrage aan gemeente Delft voor de realisatie van het fietsviaduct als onderdeel van de Metropolitane Fietsroute van € 1.020.000 die wordt gestort in de bestemmingsreserve metropolitane fietsroutes, ontstaan lagere lasten in de exploitatie en een hogere storting in de mutaties reserves.

Daarnaast is voor € 186.000 aanvullend budget opgenomen. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn eindafrekeningen van investeringen in openbare verlichting die in 2022 reeds waren afgesloten € 60.000 (nadeel). Het budget voor elektraverbruik is verhoogd als gevolg van de prijsstijgingen € 60.000 (nadeel). Tot slot worden extra kosten gemaakt voor herstel van schade aan gemeentelijke eigendommen € 70.000 (nadeel).

De hogere baten van € 30.000 worden veroorzaakt door extra inkomsten als gevolg van eerder genoemde schade aan gemeentelijke eigendommen die verhaald is op veroorzakers € 100.000 (voordeel) en een lagere degeneratievergoeding van KPN € 70.000 (nadeel). De bestemmingreserve Degeneratiekosten wordt hiermee verlaagd met € 70.000 en wordt toegevoegd aan de algemene reserve.