Onderwijs en kinderopvang

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 05 Onderwijs en kinderopvang

Hoofdactiviteit (rol): 1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon- en leefomgeving

Actualiseren (jaarlijks) Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) v.w.b. het onderwijshuisvestings-programma

Actueel overzicht huisvestingsprojecten kindcentra, inclusief ontwikkelingen

Eind februari 2023 is het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK) vastgesteld door de raad. Het IHPK is tot stand gekomen in samenwerking met het onderwijs en de kinderopvang en bevat onze visie op huisvesting onderwijs en opvang en onze beleidsambities. In overleg met de onderwijs- en kinderopvangpartners is besloten het IKC-beleid te borgen in de nieuw op te stellen Lokaal Educatieve Agenda (LEA).

Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2023

Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren

Het (concept) programma onderwijshuisvesting 2024 is in augustus door het college vastgesteld en voor zienswijzen voorgelegd aan de schoolbesturen tijdens een Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) in september. Het definitieve programma is in oktober voor besluitvorming aan het college aangeboden. Dit programma wordt in de loop van 2024 in uitvoering genomen.

Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven

Voortgezette samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

Pijnacker-Nootdorp (en Lansingerland) dragen financieel bij aan de samenwerking tussen het voortgezet onderwijs en het bedrijfsleven in Oostland (Stichting SOB). Afspraken over de samenwerking zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst SOB. De huidige overeenkomst loopt tot en met 2025. Een programmamanager zorgt dat de activiteiten van SOB (waaronder stages en bedrijfsbezoeken) worden uitgevoerd. In het najaar 2023 wordt de gemeentelijke bijdrage 2024 en 2025 vastgesteld.

Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE

Een voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar

SkippyPePijN en Gro-Up kinderopvang hebben een subsidieaanvraag ingediend voor het aanbieden van VVE-peuteropvang in 2023 in onze gemeente. Beide aanvragen zijn beoordeeld en toegekend.

Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs en zorg

Het OOGO is het bij wet verplichte “op overeenstemming gericht overleg” waaraan wordt deelgenomen door de vertegenwoordigers (bestuurders en/of beleidsmedewerkers) van de samenwerkingsverbanden PPO en VO Delflanden en de ambtelijke vertegenwoordiging van de betrokken gemeenten: Delft, Midden-Delfland, Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp.
Het OOGO is bedoeld om de afstemming en samenwerking te optimaliseren tussen het ondersteuningsbeleid, aanpak en werkwijzen van de samenwerkingsverbanden en het jeugdzorgbeleid, werkwijzen en aanpak binnen de betrokken gemeenten. In overleg tussen het samenwerkingsverband en de gemeenten zijn gemeenschappelijke thema’s op de beleidsagenda gezet en daarvoor zijn werkgroepen ingericht.

De gemeenschappelijk relevante thema’s voor 2023-2025 zijn:
- Inclusieve maatschappij/normaliseren en kansengelijkheid;
- Thuisnabij passend en inclusiever onderwijs;
- Ononderbroken schoolloopbaan (verbeteren overstapmomenten vsv – po – vo – mbo);
- Dekkend netwerk/ onderwijs en jeugdzorg.

Een voorbeeld van de samenwerking in 2023 is het routeboek “Focus op aanwezigheid om schoolverzuim en thuiszitten in het V(S)O te voorkomen”. Het routeboek wordt eind 2023 opgeleverd en in het eerste kwartaal 2024 bij de scholen geïmplementeerd. Het routeboek beschrijft onze gezamenlijke inzet op aanwezigheid en de aanpak ter voorkoming van verzuim. Door te focussen op aanwezigheid ligt de nadruk op je welkom, veilig en goed voelen op school. Hierdoor kunnen kinderen zich ontwikkelen en eventuele problemen in een vroeg stadium worden opgepakt.

Thuisnabij onderwijs
Niet alle kinderen uit onze gemeente krijgen ‘thuisnabij’ onderwijs. Sommige kinderen, met name de kinderen met een verstandelijke beperking, psychische of gedragsproblemen gaan buiten onze regio naar speciale lesplaatsen in Rotterdam, Zoetermeer of Den Haag. We werken met onze samenwerkingsverbanden Passend Primair Onderwijs (PPO) en Voortgezet Onderwijs (VO) Delflanden aan een dekkend zorg- en onderwijsaanbod voor deze leerlingen. Het gaat nu niet meer om passend onderwijs voor de individuele leerling, maar om inclusief en collectief onderwijs. Een voorbeeld van inclusief onderwijs is de ‘samen naar school klas’ bij Octantschool Triangel, waar leerlingen met een beperking naar een reguliere school voor primair onderwijs kunnen. Ook zijn we in gesprek met andere gemeenten, zorgaanbieders en samenwerkingsverbanden in Haaglanden via het regionale project ‘grensverkeer van leerlingen’. In dat project wordt toegewerkt naar een bestuurlijk advies over vereenvoudiging van de financiering van zorg- en onderwijsaanbod voor deze leerlingen.

Overstap PO/VO
Om soepele overgangen in doorgaande schoolloopbanen mogelijk te maken en de overgang op een uniforme en transparante wijze uit te voeren, is dit jaar door de Expertgroep PO/VO een handreiking opgesteld. In deze handreiking is de procedure PO-VO beschreven zoals deze gehanteerd wordt voor schooljaar 2023-2024. Jaarlijks wordt deze handreiking aangepast aan de landelijke veranderingen in de adviserings- en aanmeldperiode bij deze overstap.

Vanaf het schooljaar 2023-2024 verandert voor leerlingen uit groep 8 de eindtoets naar de doorstroomtoets. Deze doorstroomtoets heeft impact en kan gevolgen hebben voor leerlingen. De expertgroep PO/VO gaat in het vierde kwartaal 2023 hierover in gesprek met de directeur-generaal van OCW. Gevraagd wordt naar een evaluatie van het eerste schooljaar 2023-2024 vanwege de mogelijke knelpunten.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra

Uitvoeren Lokaal Educatieve Agenda (LEA)

De LEA werkagenda is samen met de betrokken partners in uitvoering

Momenteel werken we samen met de onderwijs- en jeugdpartners aan een nieuwe Lokaal Educatieve Agenda (LEA). Met de twee werkgroepen (0-12 jaar en 13-23 jaar) is de afgelopen LEA-periode geëvalueerd en zijn ontwikkelingen, thema’s en ideeën voor de nieuwe agenda opgehaald. Dit gesprek hebben we voor de zomer ook gevoerd met alle 21 schooldirecties in onze de gemeente. De nieuwe LEA bepaalt onze focus voor het onderwijsbeleid in Pijnacker-Nootdorp voor de komende jaren. In december stellen we de nieuwe LEA vast.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie

Uitvoeren Leerplichtwet / Regionaal Meldpunt Coördinatie voortijdig schoolverlaten (RMC)

Rapportage jaarverslag leerplicht / RMC

Het jaarverslag leerplicht-RMC 2021-2022 is in april 2023 vastgesteld. De raad is hierover geïnformeerd door middel van een informatienota. In het vierde kwartaal van dit jaar wordt het jaarverslag 2022-2023 opgesteld.

Hoofdactiviteit (rol): 4.Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwassenen educatie

Ondersteunen lokale partner(s) voor organiseren Taalhuis

Aanbod aan activiteiten om de Nederlandse taal (beter) te lezen, leren en begrijpen

Pijnacker-Nootdorp ontvangt educatiemiddelen van het rijk. Deze middelen worden jaarlijks vastgesteld. Een deel van deze middelen wordt ingezet om de activiteiten van het Taalhuis Pijnacker-Nootdorp te financieren. De activiteiten van het Taalhuis zijn gericht op laagdrempelig taalonderwijs en activiteiten zoals taalcafés. De activiteiten staan open voor alle inwoners die moeite hebben met lezen en schrijven. De activiteiten worden georganiseerd voornamelijk op de locaties bibliotheek in Pijnacker en CulturA & Zo in Nootdorp. We stellen de subsidie 2024 in overleg met de bibliotheek Oostland vast in het najaar 2023.

Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden

Op de vraag afgestemd aanbod van de lokale partners gericht op basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden

We werken in de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal verplicht samen op het gebied van taalonderwijs voor volwassenen. Het formele taalonderwijs is in 2022 aanbesteed aan NL Training en Toptaal. Pijnacker-Nootdorp maakt vooral gebruik van het taalaanbod van NL Training. Dit is volledig gericht op het bereiken van niveauverhoging en staat open voor alle inwoners die moeite hebben met lezen en schrijven van de Nederlandse taal. In de praktijk zijn het vooral inwoners met een niet Nederlandse achtergrond (maar geen inburgeraars, want die volgen een apart traject). De cursussen duren gemiddeld drie tot zes maanden. Het taalonderricht wordt verzorgd in Pijnacker op de locatie van de bibliotheek. De financiering van deze trajecten loopt uitsluitend via de educatiemiddelen die we jaarlijks ontvangen van het rijk.

Wat gaat het kosten ?

De actualisatie van de begroting geeft het volgende beeld:

Taakvelden per programma

Begroting inclusief mutaties Kadernota 2023

Mutaties Najaarsnota 2023

Begroting inclusief mutaties Najaarsnota 2023

(bedragen € 1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

5 Onderwijs

420 - Onderwijshuisvesting

-3.623

759

-2.864

15

0

15

-3.608

759

-2.849

430 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-3.816

1.718

-2.098

11

-148

-137

-3.805

1.570

-2.235

Mutaties reserves

420 - Onderwijshuisvesting

0

1.287

1.287

0

0

0

0

1.287

1.287

430 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Totaal

-7.439

3.764

-3.675

26

-148

-122

-7.413

3.616

-3.797

De belangrijkste afwijkingen van de mutaties Najaarsnota 2023 worden toegelicht:

430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

De huuropbrengsten van de nieuwbouw voor het kinderdagverblijf zijn op de juiste hoogte gebracht op basis van bouwprognoses, dit levert € 148.000 minder baten op.